Pietenplaatjes

Pietenplaatjes bij het Sinterklaasjournaal

Dit jaar (2018) zitten er in het lespakket van het Sinterklaasjournaal ook pietenkaartjes.
In het pakket staat dat je ze, als leerkracht in het basisonderwijs,  zo uitdeelt (op bepaalde dagen in het schema) dat kinderen uitgedaagd worden om met elkaar te gaan ruilen.

Super leuk!
Want wat komen er veel 21 eeuwse vaardigheden aan de orde bij dit ruilen:

  • Communiceren: Heb jij voor mij…..? Nee die heb ik al. Ik mis nog…. etc. Dat op zich is al wat waard! Want ook de woordenschat wordt geoefend door het benoemen van de plaatjes.
  • Kritisch denken en probleem oplossen: Welk plaatje moet ik nog hebben? Mijn vriendje heeft dat plaatje niet. Aan wie kan ik het dan vragen? Hebben andere kinderen uit andere klassen/ van andere scholen ook plaatjes? Hoe kan ik met hen ruilen?
  • Zelfregulering:  Jij hebt een plaatje dat ik wil. Hoe krijg ik dat en ben jij daar ook nog blij mee? Voor sommige kinderen een echte uitdaging! Zij zijn gewend om door huilen of boos worden te krijgen wat ze willen. Met de plaatjes kun je dus werken aan zelfregulering.
  • Samenwerken: Met z’n allen zorgen dat iedereen alle plaatjes krijgt. Een leuke uitdaging.
  • Sociaal culturele vaardigheden: Welke vragen stel je, zodat een ander met jou wil ruilen? Je kunnen verplaatsen in de gevoelens van een ander.

Gaaf toch? Zoveel vaardigheden die aan de orde komen door het ruilen van plaatjes. Ligt er natuurlijk wel aan hoe je dat als leerkracht brengt en hoeveel ruimte je ervoor geeft.

Lees het verhaal van sint over de pietenplaatjes!

Hebben jullie als school geen pietenplaatjes gekregen? Kijk dan even hier: https://www.pietenplaatjes.nl/geen-pietenplaatjes-gekregen/

Pietenplaatjes gebruiken bij andere activiteiten

Natuurlijk kun je naast het ruilen nog andere leuke dingen doen met de Pietenplaatjes.

Beebot:

Gebruik de pietenplaatjes bij de Beebot. Je kunt bijvoorbeeld de chocoladeletters downloaden via de Extra materialen. De pietenplaatjes gebruik je dan als opdrachtkaartjes:

  • Met welke letter begint dit plaatje/ woord? Programmeer de Beebot naar de eerste letter van dit woord.
  • Kun je de Beebot het hele woord laten rijden? Gebruik steeds de pauzeknop na elke letter.
  • Welke letter hoor je in het midden? Laat de Beebot daar naar toe rijden.

Natuurlijk kun je ook de pietenplaatjes scannen (of kopiëren) en in een transparante mat stoppen. Opdrachten kunnen dan zijn:

  • Zoek hetzelfde plaatje en programmeer de Beebot naar dat plaatje.
  • Kies een plaatje, programmeer de Beebot er naar toe en bedenk een rijmwoord op dit plaatje.
  • Kies 1 of 2 plaatjes, programmeer de Beebot langs deze plaatjes en bedenk een verhaal met deze plaatjes.

Memory

Speel memory met de kaartjes. Het memoryspel wordt steeds iets uitgebreider.

Zoek iemand die….

Natuurlijk kun je met de kaartjes ook een coöperatieve werkvorm doen. Bijvoorbeeld “Zoek iemand die….”. Geef de kinderen plaatjes en laat ze iemand zoeken met hetzelfde plaatje. Ze vertellen elkaar iets over dat plaatje, bijvoorbeeld over hoe/ waar dat bij hen thuis tijdens de sintperiode terug te vinden is.

Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te bedenken met de pietenplaatjes.
Deel je jouw idee hieronder??

2018-11-20T18:27:37+00:00november 14th, 2018|21e eeuws leren, Kleuterklas, Sinterklaas|0 Comments

Leave A Comment