Quiver masks

Met “Quiver masks” kunnen de kinderen zelf aan de slag gaan met een heleboel maskers en verkleedattributen. Prikkel hun creativiteit op papier en hun nieuwsgierigheid naar nieuwe media … en geniet van hun verbaasde gezichten als ze hun masker zien.

Collectie ‘masks’

Op de site quivervision.com kan je de collectie cartoonmaskers als kleurplaat downloaden.
Dan heb je een kat, eenhoorn, hond, aap, beer, konijn, leeuw en tijger.

Quiver masks

Er is ook nog een collectie ‘masks’. Hierin kan je maskers vinden, maar ook een pilotenbril en hoeden.
Bij de pilotenbril heb je ook nog een vliegtuig en een luchtballon die passeert; met de helm heb je draken die rond het hoofd cirkelen.

Quiver masks
Quivervision

Ontdek de augmented reality

Om de kleurplaten te scannen, heb je de app ‘Spectacular’ nodig.
Voordien was dit de app ‘Quiver masks’, maar deze kan je niet meer downloaden.

Installeer en open de app ‘Spectacular’ en richt je smartphone of tablet op de kleurplaat. Scan de qr-code en klik op het icoon “quiver masks” in beeld, dan kan je de volledige tekening scannen.

Verbaas je over hoe jouw masker tot leven komt. Klik je op “flip camera”, dan lijkt het net of je het masker zelf op hebt. Als je je hoofd, je ogen of je mond beweegt, gaat je masker ook meebewegen.

Bij de hoeden kan je switchen tussen de verschillende hoeden door op de vlaggen te klikken.

Quiver masks

Voorzie voldoende kleurplaten, want er werden meerdere maskers per kind gemaakt!

Test

Belangrijk is dat je eerst even je afgedrukte pagina test of je deze kan scannen. Zelf had ik veel moeite met de 4 dierenmaskers die op 1 blad samen staan. Dezelfde maskers die apart op een blad staan, werken wel goed.

Werken aan digitale geletterdheid en ICT-basisvaardigheden

Door met Quiver masks te werken komen kinderen met allerlei digitale processen in aanraking en kunnen dit ook helemaal zelf uittesten.
Ze scannen eerst de QR-code, ze klikken op de knop op het scherm en scannen dan het scherm.
Ze ontdekken dat ze door meer afstand te nemen van hun tekening, de tekening volledig op het scherm kunnen krijgen.

“Kom snel! We scanneren onze tekening!”

Door de tablet of ipad stil te houden en soms een beetje te kantelen, krijgen ze het beeld scherp. Ze merken dat ze de pagina kunnen scannen als het scherm blauw is.

Ze zoeken de plek van de camera, doordat ze de tablet soms op een andere manier vast moeten nemen zodat de camera ‘vrij’ is.

Ze kunnen het masker bij iemand anders op zetten of ze kunnen door de knop ‘flip camera’ het masker bij zichzelf opzetten.

“Hé, er zijn 2 camera’s juf!”

Ga ermee aan de slag en geniet van de verwondering!