Robokids- leerlingen als expert

Een NAO robot in de school

Dat is toch niet voor iedereen??
Met die gedachte zijn wij begonnen met het introduceren van de Robokids.

Leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 die geschoold worden in 4 weken om de NAO robot te gebruiken en die ook deels te programmeren. Zij zijn met 1 of 2 leerkrachten de experts op het gebied van de NAO robot.
Een hele klus kwamen we achter op de eerste school.

De NAO robot

De NAO robot is een humanoïde robot die veel gebruikt wordt in het onderwijs en de zorg.
De NAO robot kan binnen mijn stichting geprogrammeerd worden via de portal van Robot in de klas. Een eenvoudige portal waar leerlingen vanaf groep 1 al kunnen programmeren met pictogrammen.

De NAO robot wordt gebruikt bij het inoefenen van basisvaardigheden van rekenen en taal, zoals de tafels, woordenschat of spelling. Ook kan de school de robot gebruiken om de leerlingen de onderdelen van programmeren te leren.
In één van mijn vorige blogs De Robotjuf heb ik daar meer over verteld.

Robot logo

Leerlingen helpen leerkrachten

Niet alle leerkrachten zijn even vaardig in het bedienen en gebruiken van de robot.
Op elke school met een robot zijn er early adapters, maar die kunnen niet de hele tijd andere groepen helpen met de robot.
Daarom heb ik samen met mijn collega de RoboKids bedacht.
Dit zijn leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 die in 4 weken getraind worden in het gebruik van de robot.

Dit plan hadden we al vorig schooljaar maar door Corona konden we niet de scholen in en moest het plan dus in de koelkast.
Gelukkig kunnen we dit jaar wel starten.

Robokids

De RoboKids leren van ons de volgende onderdelen:

  • de robot in en uit de koffer halen
  • het platform gebruiken
  • een gemaakte app (programma) aanzetten op de robot
  • de robot klaarzetten met een app voor een andere groep en als het nodig is daarbij blijven
  • de robot verbinden met Wifi
  • fouten in scripts opsporen en oplossen
  • andere leerlingen leren hoe ze de robot kunnen programmeren in het blokprogramma

De bedoeling is dat de RoboKids aan het einde van hun training een diploma krijgen, een hesje zodat ze herkenbaar zijn en dat het schoolbreed kenbaar gemaakt wordt middels een bericht in de nieuwsbrief of een heuse huldiging.
We zijn nog bezig met het ontwikkelen van alle materialen want dit heeft wat meer tijd nodig dan gedacht.

Mijn collega en ik komen in die 4 weken ieder een dag of dagdeel per week langs om met de RoboKids te oefenen en leerkrachten te scholen.
Daarnaast maken wij ook apps voor de scholen die de RoboKids dan weer kunnen klaarzetten voor de groepen.

Vallen en opstaan

De eerste school is deze week afgerond.
Het was wat meer werk dan we dachten maar er zijn mooie resultaten gehaald.

De RoboKids durven zelf de robot te pakken en in de klas te gebruiken.
Later dit jaar komen we weer een keer terug om te horen hoe het gaat en via Teams hebben we een chatgroep gemaakt waarbinnen ze vragen kunnen stellen aan mijn collega en mij.

Per jaar gaan we bij alle 8 scholen langs die de robot in eigen beheer hebben.
We hopen dat we de scholen op die manier goed op weg helpen met het gebruik van de NAO robot.

Een NAO in de klas voor iedereen? 

Om de NAO robot te gebruiken heb je wel veel handen nodig die weten hoe het werkt en kunnen ondersteunen.
Door kinderen expert te maken en dus een bepaalde rol te geven binnen het geheel zorg je ervoor dat het niet volledig op de leerkrachten komt te liggen. Iets dat niet iedereen kan of wil.
Door de combinatie tussen leerkrachten en leerlingen te maken werk je aan zoveel meer dan alleen het programmeren.

Het kan dus in iedere klas mits er een goed plan en genoeg kennis in de school aanwezig is.