Themapagina Sint

/Themapagina Sint
Themapagina Sint2018-12-03T14:19:46+00:00

Themapagina Sint

Super leuk dat je aan de slag gaat met het thema Sinterklaas! Altijd een spannende en drukke periode voor de kinderen.

Op deze themapagina vind je inspiratie om de 21e eeuwse vaardigheden in te zetten bij het thema Sinterklaas. De activiteiten zijn vooral geschikt voor leerkrachten van het jonge kind (groep 1 t/m 4).

Uiteraard vind je op deze pagina slechts een paar suggesties; je kunt nog veel meer 21 eeuwse activiteiten een plaats geven in je thema.
Deze pagina is dan ook vooral bedoeld als eerste inspiratiebron, zodat je een idee krijgt wat mogelijk is.
Als je enthousiast bent, ga ik graag met jou (en je collega’s) aan de gang om een thema helemaal vorm te geven vanuit de 21 eeuwse vaardigheden. Daarbij vergeten we uiteraard ook niet de “gewone” doelen als ontluikende en beginnende geletterdheid en gecijferdheid.

Ja! Ik wil graag samen een thema uitwerken!

Kom, dan ga ik je nu een paar mogelijkheden laten zien met het thema Sint!
Hieronder vind je steeds een 21 eeuwse vaardigheid. Door te klikken op het + voor de vaardigheid, kun je meer lezen over wat deze vaardigheid inhoud.

Het effectief, efficiënt en verantwoord gebruiken van ICT.  Hieronder vallen de vaardigheden Computational thinking, ICT basisvaardigheden, Informatievaardigheden en Mediawijsheid.

  • Het kennen van basisbegrippen en functies van computers en computernetwerken (‘knoppenkennis’);
  • Het kunnen benoemen, aansluiten en bedienen van hardware;
  • Het kunnen omgaan met standaard kantoortoepassingen (tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware)
  • Het kunnen omgaan met softwareprogramma’s op mobiele apparaten;
  • Het kunnen werken met internet (browsers, e-mail);
  • Op de hoogte zijn van en kunnen omgaan met beveiligings- en privacyaspecten;

Vouwen met juf Jannie
Zelfstandig aan de slag met een vouwwerkje. Dat kan heel goed met de ondersteuning van een filmpje.

Vouwen

Osmo
​Met de Osmo kun je kinderen via de Ipad en letterkaartjes interactief aan het werk zetten.

Download de set die ik heb gemaakt.
De set is Nederlandstalig, en bevat foto’s van Sint snoepgoed. Download de set via de Ipad!

Download de set voor de Osmo

Wil je meer lezen  en leren hoe je de Osmo in kunt zetten? Lees dan het artikel Osmo Words.

Prowise Presenter
In Prowise Presenter kun je met Pro Quiz een quiz maken. In  het artikel Een quiz maken met Prowise Presenter laat ik je zien hoe je dat doet.

Digitale prentenboeken over Sinterklaas
Wat is er leuker dan een prentenboek over Sint lezen/ bekijken?
Dat kan ook digitaal!

Digitale prentenboeken

Prowise Presenter
Kleuters vinden het prettig om direct feedback te krijgen op het digibord. Ook dat kan in Prowise.
In het artikel Sinterklaas digibordles voor kleuters laat ik je zien hoe je dat kunt doen.

Tinytap

Tinytap.it is een ideale app om je eigen spellen te maken en te laten spelen door de kinderen in je klas. Voor het thema Sinterklaas heeft Meester Sander al  lessen gemaakt.

Apps bij het thema

Bellen met Sinterklaas
Sinterklaas is ook bereikbaar op je mobiel of tablet. Perfect voor ouders om hun kinderen met Sinterklaas te laten bellen en sms’en.

Gratis

De Club van Sinterklaas
Kinderen kunnen spelletjes spelen, meezingen op de muziek, videoclips en afleveringen bekijken en luisteren naar de nieuwe voorleesverhalen…

Gratis

Help de sint
Oh nee! De inpakmachine van Sinterklaas is kapot. Alle cadeautjes vliegen in het rond. Jij moet zorgen dat de cadeautjes in de juiste zakken terecht komen.

Gratis

Job’s Sinterklaaspuzzels
Onder begeleiding van het super leuke SinterJop liedje kunnen kinderen nu de leukste Sinterklaas puzzels maken met Jop de Giraf in de hoofdrol.

€ 0,99

Piet en Sint in het labyrint
Piet is de cadeautjes van de stoomboot kwijtgeraakt!
Kun jij hem helpen de cadeautjes te vinden voordat Sinterklaas het ziet?

Gratis

Sinterklaas app
De leukste Sinterklaasliedjes, Sint-filmpjes, alle uitzendingen van het Sinterklaas Journaal, een rijmwoordenboek en cadeautips.

Gratis

Sinterklaas dobbelspel
Het is weer zover: Pakjesavond! En wat is een Sinterklaasavond zonder een te gek dobbelspel?
Keep it simple en kies voor het Sinterklaas Dobbelspel!

€ 1,99

Vliegende piet
Help Sinterklaas om alle kadootjes te verzamelen.
Piet vliegt met een ballon. Laat Piet vallen zodat hij bovenop de geschenken uitkomt.

Gratis

Het kunnen signaleren en analyseren van een informatiebehoefte en op basis hiervan het kunnen zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken van relevante informatie.

  • Definiëren van het probleem;
  • Zoeken naar bronnen en informatie;
  • Selecteren van bronnen en informatie;
  • Verwerken van informatie; 
  • Presenteren van informatie
Informatievaardigheden sint ~mirandawedekind.nl

Maak een werkstuk of  houd een spreekbeurt
Laat de leerlingen (bovenbouw) een werkstuk over Sinterklaas maken.
Jonge kinderen kunnen een “spreekbeurt” houden over Sinterklaas of Piet.
Dat kan bijvoorbeeld gaan over hoe zij thuis sinterklaas vieren, hoe ze hun schoen zetten, etc.

Informatie is bijvoorbeeld te vinden op:

Kennis, vaardigheden en mentaliteit die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met media.

  • Begrip: inzicht hebben in de medialisering van de samenleving, begrijpen hoe media gemaakt worden, zien hoe media de werkelijkheid kleuren;
  • Gebruik: apparaten, software en toepassingen gebruiken, oriënteren binnen mediaomgevingen;
  • Communicatie: informatie vinden en verwerken, content creëren, participeren in sociale netwerken; 
  • Strategie: reflecteren op het eigen mediagebruik, doelen realiseren met media.
  • Denkprocessen waarbij probleemformulering, gegevensorganisatie, -analyse en -representatie worden gebruikt voor het oplossen van problemen met behulp van ICT-technieken en gereedschappen.
Sinterklaaas Beebot kaarten ~ mirandawedekind.nl

Beebot

Met de Beebot kun je ook met jonge kinderen al beginnen me programmeren.
Voor het thema sint heb ik telkaarten gemaakt met sint snoepgoed.

Chocoladeletters

In het Sinterklaasjournaal van dit jaar (2018) spelen letters een grote rol.
Kinderen worden gestimuleerd om de letter(s) van hun eigen naam goed te leren (her)kennen.
Natuurlijk is het dan leuk om ook in de Beebotmat letters te hebben.
Daarom heb ik chocoladeletters gemaakt, in 2 versies: hoofdletters en leesletters.

De kaarten heb ik gemaakt met het lettertype Fette Egyptian.

De Beebotkaarten vind je bij de Extra materialen Beebot.
Je krijgt gratis toegang tot deze kaarten als je je inschrijft via de pagina Downloads.
Naar de Beebotkaarten

Het effectief en efficiënt overbrengen en ontvangen van een boodschap.

  • Doelgericht kunnen uitwisselen van informatie met anderen (spreken, luisteren, de kern van een boodschap herkennen, effectief verwoorden, duidelijk zijn, ruis voorkomen);
  • Kunnen omgaan met verschillende communicatieve situaties (gesprekken, presentaties, debatten, etc.) en het kennen van de gesprekstechnieken, -regels en sociale conventies bij elke situatie;
  • Kunnen omgaan met verschillende communicatiemiddelen

Pietendialoog

Bedenk een gesprek tussen de twee pieten. Laat ze om de beurt praten. Waar zouden de twee pieten het samen over hebben?http://www.123lesidee.nl/index.php/site/out/7581

Het bedenken van nieuwe Ideeën en deze kunnen uitwerken en analyseren.

  • Een onderzoekende en ondernemende houding;
  • Het kunnen denken buiten de gebaande paden en nieuwe samenhangen kunnen zien;
  • Het kennen van creatieve technieken (brainstorming en dergelijke); 
  • Het durven nemen van risico’s en fouten kunnen zien als leermogelijkheden.

Denksleutels Sinterklaas

Afkomstig van WSNS Veghel

Lees meer over Denksleutels!
Download denksleutels

Mindmap

Maak samen met de klas een mindmap.
Dat kan op veel verschillende manieren! Digitaal op het digibord in b.v. Prowise Presenter, maar natuurlijk ook op papier.
Hieronder vind je de basis van een mindmap rond Sinterklaas.

Download het voorbeeld

Gluren door het sleutelgat

Wat ziet piet als hij door het sleutelgat gluurt?
De kinderen krijgen een kopieerblad met een sleutelgat. In het sleutelgat tekenen ze wat piet ziet.

Waar gluurt piet door het sleutelgat en wat zou hij allemaal kunnen zien?
Je kunt de opdracht ook omdraaien: wat zie jij als je door het sleutelgat van het pietenhuis gluurt?

Activeer vooraf de creativiteit door b.v. een mindmap te maken. Alles mag, niets is gek of raar!

Bron: Digifemke

Download het sleutelgat

Pietenplaatjes

Hoe kunnen we de nieuwe pieten leren lezen met behulp van de pietenplaatjes?
Een leuke vraag om te stellen aan de kinderen, naar aanleiding van het sinterklaasjournaal van dit jaar (2018).

De kinderen komen vast met creatieve ideeën!

Lees het artikel

Het (h)erkennen van een probleem en om het kunnen komen tot een plan om het probleem op te lossen.

  • Problemen kunnen signaleren, analyseren en definiëren;
  • Kennen van strategieën om met onbekende problemen om te gaan;
  • Oplossingsstrategieën kunnen genereren, analyseren en selecteren;
  • Het creëren van patronen en modellen;
  • Het kunnen nemen van beargumenteerde beslissingen.

Hoe ziet Piet er over 10 jaar uit?

Ook Piet is aan verandering onderhevig. Hoe zou Piet er over 10 jaar uit kunnen zien? Wat is er veranderd aan ‘m? Welke kleur heeft hij, wat heeft hij bij zich, wat zijn z’n taken?

De kinderen kunnen dit tekenen, in een verhaal beschrijven, een toneelstuk over opvoeren, een lied over zingen, etc.

In plaats van Piet kun je natuurlijk ook Sint als uitgangspunt nemen!

Een verhalend ontwerp

Bedenk een verhaal waarin uiteraard een probleem voorkomt. Samen met de kinderen ga je het probleem oplossen.

Leuke ideeën:

Het kunnen formuleren van een eigen, onderbouwde visie of mening.

  • Het effectief kunnen redeneren en formuleren;
  • Informatie kunnen interpreteren, analyseren en synthetiseren;
  • Hiaten in kennis kunnen signaleren;
  • Het kunnen stellen van betekenisvolle vragen;
  • Het kritisch reflecteren op het eigen leerproces;
  • Het open staan voor alternatieve standpunten.

Het effectief kunnen leren, werken en leven met mensen met verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden.

  • Constructief kunnen communiceren in verschillende sociale situaties met respect voor andere visies, uitingen en gedragingen;
  • Het (her)kennen van gedragscodes in verschillende sociale situaties;
  • Eigen gevoelens kunnen herkennen en gekanaliseerd en constructief kunnen uiten;
  • Het tonen van inlevingsvermogen en belangstelling voor anderen;
  • Bewust zijn van de eigen individuele en collectieve verantwoordelijkheid als burger(s) in een samenleving.

Bakkershoek

Welk thema er ook speelt in het sinterklaasjournaal, het is altijd een goed idee om een bakhoek in de klas te maken.
Leuk bij de kleuters, maar ook een aanwinst in groep 3 en 4.

Om over na te denken:

  • Alleen sinterklaas spullen of een meer uitgebreidere winkel?
  • Betalen met chocolademunten
  • Zelf spullen bakken met klei (zie hieronder) of met echte materialen

Pepernotenklei
​Zelf klei maken! In de bakkershoek mag deze heerlijke klein natuurlijk niet ontbreken.
Deze klei ruikt naar pepernoten en chocola! Als dat geen pretje is…

Recepten

Ook leuk: echt bakken in de bakkershoek: pepernoten, speculaas, borstplaat en meer!
De recepten vind je o.a. via deze links:

Het gezamenlijk realiseren van een doel en anderen daarbij kunnen aanvullen en ondersteunen.

  • Verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen;
  • Hulp kunnen vragen, geven en ontvangen;
  • Een positieve en open houding ten aanzien van andere ideeën;
  • Respect voor culturele verschillen;
  • Kunnen onderhandelen en afspraken maken met anderen in een team;
  • Kunnen functioneren in heterogene groepen;
  • Effectief kunnen communiceren.

Groepsopdracht: bouwen met Kapla

Bouw met Kapla samen de stoomboot/ Sint en piet/ de aankomst van Sinterklaas.
Maak vooraf een plan en teken dit. Daarna ga je bouwen. Overleg goed met elkaar.

Uiteraard kun je ook met andere materialen zoals LEGO, duplo etc. laten bouwen.

Het kunnen realiseren van doelgericht en passend gedrag.

  • Het stellen van realistische doelen en prioriteiten;
  • Doelgericht handelen (concentratie, zichzelf kunnen motiveren voor en richten op de uitvoering van een taak, zelfstandigheid) en monitoren van het proces (planning, timemanagement);
  • Reflectie op het handelen en de uitvoering van de taak, en feedback op het eigen gedrag en handelen benutten om adequate vervolgkeuzes te maken;
  • Inzicht hebben in de ontwikkeling van eigen competenties;
  • Verantwoording nemen voor eigen handelen en keuzes, en zicht hebben op consequenties van het eigen handelen voor de omgeving, ook op de lange termijn.

Pinterest

Meer inspiratie?

Neem dan een kijkje op mijn Pinterest Sint pagina.

Naar Pinterest