Slinkachu- fotograferen van miniatuur poppetjes in de echte wereld

Heb je wel eens gehoord van Slinkachu?
Slinkachu (geboren in 1979, Devon, UK) laat sinds 2006 miniatuurpoppetjes achter in steden. De minituurpoppetjes (normaal gesproken gebruikt bij modeltreinen) zet hij neer in situaties die hij in zo’n stad aantreft, dus echte ‘grote’ situaties.
Hij gebruikt deze echte plekken/ materialen om een verhaal te vertellen met de miniaturen. En van zo’n scéne maakt hij dan een foto. Zo krijg je hele gave verhalen!

Dit is een voorbeeld van zo’n scene!

Slinkachu- fotograferen van miniatuur poppetjes in de echte wereld

En wat zo leuk is, het is ook een super leuke en leerzame activiteit in de klas!
Popel je al om aan de slag te gaan?

Werken aan ICT basisvaardigheden

Zelf kwam ik via een collega uit de werkgroep leerlijn digitale geletterdheid in aanraking met Slinkachu.
Die collega, Louise, had voor onze laatste bijeenkomst voor de vakantie een activiteit voorbereid, zodat we even lekker actief aan de slag konden.

Louise vertelde ons wat het plan was: een foto maken van miniatuurpoppetjes die je in een bestaande omgeving neerzet en waarmee je een verhaal vertelt.
Om ons te inspireren laat ze ons wat foto’s zien die gemaakt zijn door haar VSO leerlingen.
En…. ze schudt op tafel een tas leeg met allemaal Playmobil-poppetjes.

Tja, wat doe je dan? Je gaat aan de slag!

En terwijl ik aan de slag ging, zag ik de mogelijkheden om dit in de klas te gebruiken. Die had Louise natuurlijk al lang gezien 😉
Want hoe gaaf is het om leerlingen een verhaal te laten vertellen met poppetjes en attributen en ze daar een foto van te laten maken?

Je werkt daarmee aan verschillende vaardigheden: taalvaardigheid, creativiteit, maar ook aan ICT basisvaardigheden. Want om die foto te kunnen maken, moet je wel weten hoe de camera op een tablet, telefoon of een digitale fotocamera werkt.

Je werkt dus aan het doel Digitale apparaten en besturingssystemen (platforms) gebruiken en software/apps beheren.

Het andere doel waar je aan werkt is Diverse vormen van ‘content’ creëren door functioneel en creatief gebruik van standaardtoepassing(en) en audiovisuele communicatiemiddelen.

En dan heb ik het nog niet eens over allemaal andere doelen waar je aan zou kunnen werken, zoals standpunt van de fotograaf (kerndoel 32: De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen).

Dus wat let je? Aan de slag!

Een paar foto’s die wij als werkgroep gemaakt hebben.

Zelf aan de slag

Inspiratie

Allereerst heb ik wat inspiratie voor je. Op Pinterest heb ik een bord gemaakt met foto’s die je kunnen inspireren.
Niet alle foto’s zijn van de hand van Slinkachu zelf, maar zijn geinspireerd op zijn werk.

Slinkachu- fotograferen van miniatuur poppetjes in de echte wereld
Naar het Pinterestbord

Wat heb je nodig?

  • Miniatuurpoppetjes

Natuurlijk heb je miniatuurpoppetjes nodig.
Afhankelijk van de leeftijd en het niveau van je leerlingen kun je kiezen voor verschillende mogelijkheden.

Voor jonge kinderen of kinderen met een mindere motoriek kun je Playmobil poppetjes gebruiken. Die zijn wat groter en kun je eenvoudiger neerzetten. Dat maakt het makkelijker om aan de scene te werken en het verhaal te vertellen en niet alleen bezig te zijn met het poppetje te laten staan.

Voor oudere kinderen kun je gebruik maken van de miniaturen die gebruikt worden voor de modelbouw van b.v. treinen. Deze zijn kleiner en vragen dus meer van de motorische vaardigheden van kinderen. Ze zijn ook wat meer levensecht, waardoor de scenes leuker worden.

Slinkachu- fotograferen van miniatuur poppetjes in de echte wereld

Playmobil poppetjes.
In veel (kleuter)klassen zijn deze al te vinden.
Anders is Marktplaats een goede bron om deze 2e hands te kopen.

Slinkachu- fotograferen van miniatuur poppetjes in de echte wereld

Modelbouwminiaturen.
Deze zijn verkrijgbaar bij modelbouwwinkels, en bij sommige hobbywinkels.
Ook op Marktplaats kun je ze vinden.

  • Attributen

Om een verhaal te kunnen vertellen heb je natuurlijk attributen nodig.
Dat kan echt van alles zijn en is natuurlijk afhankelijk van de verhalen die de kinderen willen vertellen.
In een klas heb je vaak al heel veel spullen. Kijk anders ook eens bij de kleuters 😉

Laat de kinderen eerst nadenken over het verhaal dat ze willen vertellen. Daarna kunnen ze attributen erbij zoeken.

  • Een camera

Om de foto’s te maken heb je een camera nodig.
Dat kan een camera van een telefoon, tablet zijn , maar ook een digitale fotocamera.

Elk soort camera heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen.
Over het algemeen zal gelden dat je met een telefoon of tablet zult werken, zeker met jonge kinderen.
Wil je een extra element toevoegen dan kan een digitale spiegelreflex camera een optie zijn. Je kunt dan werken met inzoomen, vervagen van de achtergrond etc.

  • Optioneel: Kneedgum/ plasticine o.i.d.

Als je met de miniatuurfiguren voor modelbouw werkt, dan kun je kneedgum of plasticine (o.i.d) gebruiken om de poppetjes vast te zetten.
Laat de kinderen een heel klein bolletje draaien en plak die onder de voeten van het poppetje. Plak nu het poppetje op de gewenste plek. Met dit hulpmiddel kun je de poppetjes ook in rare houdingen neerzetten.

Hoe pak je het aan?

Inspireren

Heb je alle materialen verzameld, dan kun je echt beginnen.

Het eerste doel is natuurlijk om de klas te inspireren.
Dit kun je doen door een paar foto’s van Slinkachu’s werk te laten zien.
Nadat je dat hebt gedaan, laat je alle poppetjes zien, zodat de kinderen een beeld hebben van welke poppetjes ze kunnen gebruiken.

Verhaal bedenken

Laat de kinderen dan een verhaal(tje) bedenken. Wat gaan ze uitbeelden?
Je kunt hier eventueel een thema of opdracht aan koppelen:

  • Wat heb je gedaan in de vakantie?
  • Hoe ziet de wereld er over 10/ 20/ 100 jaar uit?
  • voedsel
  • dagelijkse gebruiksvoorwerpen

Attributen verzamelen of maken

Als het verhaal bedacht is, kan er nagedacht worden over wat er nodig is om de scéne te maken.
Welke attributen zijn nodig en zijn deze aanwezig?
Soms kunnen attributen ook zelf gemaakt worden.

Scéne maken

Iedereen die een plan heeft, mag poppetjes uit komen zoeken en zijn scéne gaan maken.
Dit kan zowel binnen als buiten.
Buiten heb je als voordeel dat je geen problemen met het licht hebt.

Werk je binnen en denk je dat de scénes niet in 1 dagdeel af komen?
Dan zou je er voor kunnen kiezen om ieder kind een stuk karton te geven waar de scéne op gebouwt kan worden.
Op die manier kun je de scénes makkelijk weg zetten en op een ander moment verder gaan.

Foto maken

Is de scéne klaar? Dan kunnen er foto’s gemaakt worden!
Wellicht hebben jouw leerlingen nog wat instructie nodig? Laat ze zien hoe jij het zelf aanpakt.
Maak een aantal foto’s van jouw eigen scéne en vertel precies wat je doet.

Vertel ook waar je op let, bijvoorbeeld:

  • Ik zorg dat ik de camera laag heb, zodat ik op de zelfde hoogte ben als de figuurtjes (ga bv op de grond zitten of liggen). Laat ook het verschil zien als je een foto van bovenaf of onderaf maakt.
  • Ik zoom in, zodat ik alleen mijn scéne op de foto krijg en niet van alles er om heen.
  • Ik stel de camera scherp op één van de figuurtjes. (Bij een telefoon of tablet doe je dat door op het scherm op het figuurtje te klikken, bij een fotocamera doe je dat door de afdrkknop half in te drukken).
  • Ik draai een stukje, om de scéne vanaf opzij te fotograferen, omdat het dan interessanter is dan recht van voor.

Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag met de foto’s maken.
Doe dit bij voorkeur in kleine groepjes tegelijk, zodat je wellicht zelf ook tijd hebt om mee te kijken en tips te geven.
Of maak groepjes die samen werken met 1 tablet of camera. Zo kunnen de kinderen elkaar tips geven.

Foto’s bekijken

En dan ga je natuurlijk de foto’s bekijken.
Laat elke leerling 1 of 2 foto’s uitzoeken die hijzelf het best gelukt vindt.
Deze foto’s worden gemaild naar jou of opgeslagen in een OneDrive/ Google Drive of gezamenlijke map.

De foto’s bekijk je op het grote scherm.
Zorg dat de scénes er nog zijn, zodat je daar ook nog naar kunt kijken.

Laat de kinderen elkaar feedback geven op de foto’s.
Ze vertellen wat er goed is aan de foto en geven tips hoe het eventueel nog beter zou kunnen.

Kinderen die dat willen kunnen na de feedback een nieuwe foto maken van hun scéne.

En…?
Is dit iets voor jou? Ga je ermee aan de slag?

Vind het super leuk om te horen hoe jij het aanpakt en eventueel een paar foto’s te zien. Dus… deel je de foto’s met me?