
Momenteel val ik in op de school van onze dochters.
Normaal doe ik dat niet maar gezien de situatie heb ik mij beschikbaar gesteld.
Ik mag tot de kerstvakantie 2 dagen groep 5 doen.
Weer heel fijn om les te geven.
En ik zal Tamara niet zijn als ik gelijk wat dingen uitprobeer waar ik al een tijd mee rondloop.
Zo ook de interactive wall van TTS. Ik wil een keer iets anders testen dan een robot.
Na het maken van mijn keuze gaan mijn hersenen al aan de slag met het bedenken van een activiteit. Niet zo makkelijk als ik dacht.
Ik wil geen memoryspel ervan maken want dat ligt te veel voor de hand.
Iets wat de leerlingen ook zelf kunnen doen of aan meewerken lijkt mij leuker.
Na wat heen en weer appen in de app groep van bloggers is mijn idee geboren.
Weer een dictee
Spelling is een redelijk saai en eentonig vak. Elke dag een dictee en steeds weer die categorieën opnoemen.
Dat kan toch wel eens wat anders vind ik.
Daarom heb ik gekozen om elke dinsdag een spellingcircuit te gaan doen, waarbij de leerlingen zelfstandig met de woorden aan de slag gaan maar wel op een speelse manier.
Ik heb 5 onderdelen in de aanbieding;
- Jenga met woorden erop die opgeschreven moesten worden
- een dobbelspel om de goede categorie bij het spel te kiezen
- een ander dobbelspel om het schrijven de woorden te oefenen
- op het Chromebook oefeningen
- de interactive wall.

Aan de slag!
Als voorbereiding op het circuit heb ik de leerlingen de opdracht gegeven om uit 2 categorieën 2 woorden te kiezen en daar een zin mee te maken.
Van de zin moeten ze ook een kleine tekening maken.
Daarna spreken ze één voor één bij mij hun zin in. Dat gaat lekker vlot!
Eerst een keer de zin droog oefenen zodat ze niet te snel spreken en dan inspreken. Bij de meeste is het bij de eerste keer al goed.
Zo leuk om die gezichten te zien als dan hun eigen stem horen. Ze zijn toch ook wel nieuwsgierig wat we ermee gaan doen.
Tijdens het circuit zoekt het groepje die de wall heeft een rustige plek en gaat aan de slag.
Ze mogen ieder 1 keer een vakje kiezen en de knop indrukken.
Vervolgens noteren ze de zin die ze horen.
De spelling nakijken doen ze met elkaar.
Dus eigen controle en kritisch kijken naar je werk. Daarbij gebruik makend van elkaars kennis over de categorieën.
Een mooie samenwerkopdracht en tegelijk ook luisteropdracht.
Bij het nakijken van de schriften valt het me steeds op dat de controle echt goed is en dat ze allemaal de fouten eruit halen. Helemaal top!
Andere opdrachten
Ik wil nog een beweegopdracht bij de interactive wall bedenken.
Kort stukje muziek opnemen en dat de kleuters daar lekker op kunnen dansen of dat ze een gerichte beweegopdracht moeten uitvoeren.
Een versje leren zeggen door zelf steeds een zin te kiezen kan ook.
Voor taal heb ik het idee om verschillende zinnen te bedenken met de leerlingen, vanaf groep 4 denk ik zo, en dat ze daardoor een bijzonder verhaal krijgen door steeds een andere vakje te beluisteren.
Helaas kan ik dat niet in groep 5 meer testen want dat ga ik niet redden voor de kerstvakantie.
Maar ik kan vast wel een klas vinden waar ik het een keer mag testen.
Mijn mening over de interactive wall
De interactive wall vind ik een leuke gadget om af en toe in de klas te halen om gerichte opdrachten te doen.
Het inspreken en gebruik is heel eenvoudig.
Het nadeel vind ik wel dat het volume erg zacht is: je moet heel dichtbij inspreken om hem harder te krijgen.
Ook zijn de insteekvakjes erg strak. Daar kunnen leerlingen niet zelf een kaartje in steken, want dan is het, denk ik, snel stuk.
Bestel jouw eigen Interactive wall nu met korting!
En…. wil jij nu ook een interactive wall?
Bestel deze dan nu bij ICTleskisten.
Ik mag je zelfs een kortingscode aanbieden.
Je kunt de Interactive wall tot 11-01-2021 bestellen met €5 korting!
Je koopt ‘m dan voor €39,95
Gebruik kortingscode:
Geef een reactie