Home/Onderwijs op afstand, Terug naar school/Terug naar school: In gesprek over wat kinderen beleefd hebben

Terug naar school: In gesprek over wat kinderen beleefd hebben

2020-05-06T10:54:42+02:00april 28th, 2020|Onderwijs op afstand, Terug naar school|
Terug naar school: In gesprek over wat kinderen beleefd hebben

De scholen gaan weer open!
In Nederland mogen de kinderen op 11 mei weer voor de helft van de tijd naar school. In België zullen de scholen vanaf 18 mei gedeeltelijk open gaan.

Fijn om de kinderen weer te zien! Maar… het is een bijzondere periode geweest. Kinderen zullen veel verschillende ervaringen hebben.
Belangrijk om hier met elkaar over te praten.
Maar dat is best een lastige opgave. Niet elk kind wil praten en niet elk kind heeft dezelfde ervaringen.
Om het gesprek makkelijker op gang te laten komen, maakte ik een set met foto’s van allerlei verschillende situaties.
Met deze foto’s en de emoticons die erbij horen, kun je wat eenvoudiger met kinderen in gesprek komen.

Mis jij foto’s van een bepaalde situatie? Laat het me weten, dan kijk ik of ik deze kan toevoegen!

Emoticons

De set bestaat in totaal uit 40 kaarten. Hierbij zitten 6 emoticons, waarmee kinderen hun gevoel zouden kunnen aangeven.

Ik heb de emoticons bewust niet gelabeld met een emotie/ gevoel, omdat ik vind dat de kinderen dit zelf moeten doen.

Dit zou al een activiteit op zich kunnen zijn. Als je deze emoticon ziet, welk gevoel krijg je dan?
En is er iets in de afgelopen weken dat ditzelfde gevoel bij je op riep?
Dit zou ik nog doen zonder de fotokaarten. Geef elk kind de ruimte om zijn verhaal te vertellen aan de hand van de emoticons.

Fotokaarten

De fotokaarten kun je met en zonder de emoticons gebruiken. Jij kent je klas het best, dus kies wat past bij jou en jouw klas.
Kies of je alle fotokaarten wilt gaan gebruiken, of dat je ervoor kiest om bepaalde kaarten eruit te laten.
Sommige kunnen best heftig zijn en, afhankelijk van wellicht jouw eigen ervaringen, op dit moment een stap te ver. Haal deze kaarten er gewoon uit.

Je kunt de kaarten met de emoticons in een insteekdobbelsteen doen en de kinderen om de beurt met de dobbelsteen laten gooien.
Welke emoticon ligt boven? Welk gevoel is dat voor jou? Welke foto past bij dat gevoel?
Laat het kind vertellen over de foto als hij/ zij dat wil.

Wil een kind er niet over praten? Respecteer dat!
Je kunt op een later rustig moment, als je alleen bent met het kind, er nog eens voorzichtig op terug komen.

Je kunt dit gesprek in groepjes doen, in tweetallen, samen met jou, of (later) zonder jou. Hou als je de kinderen zelfstandig in gesprek laat gaan, wel in de gaten wat dit met de kinderen die er mee bezig zijn doet!

Beebot

Heb jij een Beebot in de klas?
De kaarten zijn 14,5 bij 14,5 cm groot. Daardoor is het ook mogelijk om ze in te zetten met de Beebot.

Introduceer de kaarten en de emoticons wel eerst in de klas voor je hier kinderen zelf mee aan het werk zet.

De speelse situatie met de Beebot kan er voor zorgen dat sommige kinderen zich makkelijker openstellen.

Downloaden

Je vindt deze set gesprekskaarten bij de Extra materialen Beebot.
Daar kun je ze gratis downloaden, als je lid bent van de Extra materialen.
Ben je nog geen lid? Schrijf je dan gratis in!

Naar de Extra materialen Beebot

Heb je nog geen Beebot?
Bestel deze dan nu bij ICTleskisten.

Terug naar school: In gesprek over wat kinderen beleefd hebben

Hoe ga jij in gesprek met de kinderen?

Deze fotokaarten zijn een manier om in gesprek te gaan met de kinderen over wat ze allemaal meegemaakt hebben.
Ik ben benieuwd of je deze kaarten in gaat zetten en of ze je helpen het gesprek met de kinderen te voeren.

Maar wellicht ga jij op een andere manier in gesprek?
Ook dan ben ik nieuwsgierig hoe je dat doet.

Deel je je ervaringen?

Heel veel succes bij de start van de school!!

Berichten over Onderwijs op afstand:

Geef een reactie

Go to Top