21e eeuwse vaardigheden.

De informatie op de themapagina Kinderboekenween is gericht op  de 21e eeuwse vaardigheden. Op deze themapagina krijg je suggesties hoe je de 21e eeuwse vaardigheden in de klas praktisch in kunt zetten.

 

Heb je zelf aanvullingen op het thema Kinderboekenweek, laat het weten via het contactformulier!

 

Klik op een vaardigheid en spring meteen naar dat onderdeel op deze pagina.

Heb je aanvullingen? Deel ze via het Contactformulier!


BeeBot programmeren

 

De BeeBot kun je bij bijna elk thema gebruiken. Dus ook bij de Kinderboekenweek.

Ken je de BeeBot nog niet? Lees dan meer op mijn blog.

Download
BeeBot: Voorwerpen uit grootmoederstijd
Weet jij hoe al deze voorwerpen heten? Pak een kaartje met een naam en rij naar het goede voorwerp. Wil je het moeilijker maken? Kies dan 2 of 3 kaartjes en programeer de BeeBot zo dat hij langs alle voorwerpen rijdt. Je kunt ook vooraf de route uittekenen met behulp van pijltjes.
Voorwerpen uit grootmoederstijd.pdf
Adobe Acrobat document 927.5 KB


Quiz maken

 

Maak met de kinderen een quiz over de tijd dat opa en oma zo oud waren als zij. In sommige klassen wordt een quiz van de week gehouden die elke week door een klein groepje kinderen gemaakt word.

Een quiz kun je eenvoudig maken met Kahoot of in Prowise Presenter.

 

Onderwerpen:

- Voorwerpen uit "grootmoederstijd"

- Spelletjes die opa's en oma's speelden

- Geschiedenisvragen uit de tijd dat opa en oma jong waren

- Praxis heeft een Woordenquiz en een Voorwerpenquiz (Voor altijd Jong (nr. 1 aug 2016

 

Meer info:

 

Download
Prowise Presenter Quiz: Voorwerpen uit oma's tijd
Weet jij hoe de voorwerpen uit oma's tijd heten?
Open de Quiz in Prowise Presenter en gebruik Pro Connect om de quiz in de klas te spelen.
Presenter Quiz Voorwerpen uit oma's tijd
GPS eXchange bestand 9.4 KB

Digibordlessen van Rian Visser

Ook dit jaar heeft Rian Visser weer digibordlessen gemaakt die passen bij het thema van de Kinderboekenweek.

 

 

Meer info: http://www.rianvisser.nl/kinderboekenweek/


Thinglink

 

Met Thinglink maak je van een praatplaat of illustratie een interactieve plaat. Je kunt foto's, video's, geluiden etc toevoegen.

 

Thinglink: Vroeger en nu

Thinglink: Stamboom

 

Meer informatie om zelf aan de slag te gaan met Thinglink.


Skypen

Via Skype of FaceTime contact zoeken met een opa of oma (eventueel in het buitenland).

Vooraf bedenk je met de klas welke vragen je aan opa of oma gaat stellen. In jongere groepen doe je dat met de hele klas gezamenlijk of in kleine kringen. In hogere groepen kunnen kinderen dat in kleine groepjes doen.

 

Skype kan zowel op de computer als op tablets geïnstalleerd worden. Dus skypen met de hele groep via het digibord of in kleine groepjes via PC of tablet.

Artikelen:

Facetime is geschikt voor Apple apparaten. Deze app staat standaard geïnstalleerd op een iPad.

 

 


Tentoonstelling

 

De kinderen maken een tentoonstelling over de tijd waarin opa en oma op school zaten.

Ze zoeken informatie over die periode, vragen foto's aan opa en oma, bedenken teksten en zoeken voorwerpen voor de tentoonstelling.

 

Leuk om opa en oma uit te nodigen om de tentoonstelling te komen bekijken.

WebQuest De klas: 

 

Gewoon lekker naar school gaan. Maar hoe gewoon is dat nu eigenlijk?

In de webquest ontdekken de leerlingen hoe de school er vroeger uit zag en hoe een school in Afrika er uit ziet. Ook  ontdekken ze welke spelletjes er vroeger gespeeld werden, welke regels er in de klas waren en hoe de klas er van binnen uit zag.

 


Interview

Natuurlijk kun je ook met de klas een interview voorbereiden dat je niet digitaal uitvoert, maar gewoon met de persoon in de klas.

 

Artikelen:


De leukste opa/ oma uit een boek!

De kinderen nomineren de leukste opa of oma uit een boek. Ze geven een korte presentatie waarom deze opa/ oma zo leuk is en lezen een fragment voor uit het boek. Uiteindelijk kan de klas stemmen op de leukste opa/ oma.

 

Meer info over digitaal stemmen:

 


Als ik 100 ben....

Een schrijfopdracht in combinatie met een creatieve opdracht. (natuurlijk kun je ook kiezen voor 1 van de twee).

 

Hoe zie jij er uit als je 100 bent?

Beschrijf hoe je leven eruit ziet als jij 100 bent.

 

Bron: Around the Kampfire

 


StopMotion filmpje maken

 

Door een heleboel foto's achter elkaar te zetten op de computer, krijg je een soort filmpje: stop-motion heet dat. Dit kun je prima met de kinderen doen. Hieronder vind je handleidingen. Probeer het eerst zelf eens uit!

 

Je kunt verschillende materialen gebruiken voor een StopMotion filmpje: klei waarmee je eenvoudige poppetjes maakt, lego, vingerpoppetjes, Playmobil, tekeningen.

 

Je kunt een prentenboek (b.v. van de Kerntitels) gebruiken als uitgangspunt voor je Stopmotion filmpje, maar je kunt ook zelf een verhaal bedenken.

 

Meer informatie:


Ontwerpen

Laat de kinderen een oplossing bedenken voor een probleem dat een opa of oma heeft. Het probleem kan je aandragen naar aanleiding van een boek dat je voorleest, maar je kunt het ook zelf bedenken.

Bijvoorbeeld:

  • Opa ziet slecht, maar raakt steeds zijn bril kwijt.
  • Oma is vergeetachtig en raakt de weg naar de winkels steeds kwijt.

 


Opa en oma dag op school

 

Nodig opa en oma uit op school en speel met hen samen spelletjes uit hun tijd.

Opa en oma kunnen ook voorlezen in de klas. Aan hun eigen kleinkinderen, aan een groepje kinderen, of aan de hele klas.

 

Opa en oma komen vertellen over vroeger en nemen foto's en voorwerpen mee (poeziealbum/ rapport). Ze vertellen b.v. over hoe het vroeger op school was, dingen die nu anders zijn.

 

 


Gezelschapsspelletjes

 

 

Samen gezelschapsspelletjes spelen, binnen of buiten!

 

Binnen:

Ganzenbord, Mens erger je niet, Pim pam pet, sjoelen, Bingo, Jeu de Barricade

 

Buiten:

Tollen, hinkelen, touwtje springen, buskruit, verstoppertje, Stand in de mand, knikkeren, stelt lopen, paaltjes voetbal, stoepranden, overlopertje


Fantasiedieren maken bij het boek "MIjn oma is een ooievaar"

 

De kinderen werken samen in groepjes van 3. Een strook papier wordt in drieën gevouwen. Elk kind tekent op 1 strook een kop van een dier. De stroken worden doorgegeven aan de volgende. Op het tweede deel tekenen de kinderen een lijf van een dier. Weer doorgeven en nu op het derde deel de staart tekenen.

Het leukste is als de stroken zo gevouwen worden dat ze niet zien wat de ander getekend heeft.


Tijdlijn

 

Maak een tijdlijn met de kinderen, waarop ze aangegeven wanneer ze zelf geboren zijn, wanneer pappa en mamma geboren zijn en wanneer opa en oma geboren zijn.

Ook kunnen ze aangeven welk jaar het nu is en wanneer ze zelf even oud als opa of oma zullen zijn.

 

Je kunt de tijdlijn op verschillende manieren maken:

  • Op een strook papier. Vooral voor kleuters een prima vorm! De kinderen tekenen zelf de mensen die op de tijdlijn komen of nemen foto's mee.
  • Een grote klassen tijdlijn van vellen papier die je door de klas heen op de muur plakt.
  • Een digitale tijdlijn, gemaakt in b.v. Prowise Presenter of TimeLine.
  • In de bovenbouw is het leuk om te kijken welke geschiedenislessen passen bij deze tijdsperiode en die ook toe te voegen aan de tijdlijn.

"

Kerntitels kinderboekenweek

Boeken over opa en oma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn Pinterestpagina: Kinderboekenweek