21e eeuwse vaardigheden.

De informatie op de themapaginais gericht op  de 21e eeuwse vaardigheden. Op deze themapagina krijg je suggesties hoe je de 21e eeuwse vaardigheden in de klas praktisch in kunt zetten.

 

Heb je zelf aanvullingen op het thema, laat het weten via het contactformulier!

 

Klik op een vaardigheid en spring meteen naar dat onderdeel op deze pagina.


Creatieve Code

 

'De Creatieve Code' is een leerlijn creatief programmeren die leerlingen en docenten bewust maakt van de code waaruit onze digitale wereld is opgebouwd. Samen met kunstenaars worden programmeertalen ontdekt en toegepast, met kunstwerken als eindresultaat. Kinderen leren de basisbeginselen van het programmeren en ervaren dat code een middel is om zelf iets met je computer te maken.

http://www.mu.nl/nl/play-and-learn/activities/creative-coding


Apps om in te lijsten

 

Apps om in te lijsten,  dé cursus creatief programmeren

 

In vier avonden leer je de basics van het programmeren en ga je uiteindelijk naar huis met een interactief schilderijtje dat je thuis aan de muur kunt hangen.

 

De cursus kan online worden gevolgd. Kunstencentra en ‘creatief programmeurs’ werken hierin samen.

App: Peter en de wolf

 

 

Peter en de wolf is een educatieve en interactieve tabletapplicatie met een voorleesfunctie. Alle personages in het verhaal worden door muziekinstrumenten vertolkt. Het muziekverhaal is in 1936 gecomponeerd door Sergei Prokofjev met als doel kinderen iets over klassieke muziek bij te brengen. Met deze app wordt een nieuw stap gezet in het overbrengen van dit prachtige muzieksprookje.

 

Met lesbrieven en een digibordversie.

Meer info: Peter en de wolf


Online een museum bezoeken

 

Sommige musea kun je ook online bezoeken. Een mooie kans als een echt bezoek niet lukt!

 

 




Canon-pad

 

Met een Canon-pad werk je meteen aan het vak Geschiedenis. Leerlingen maken een kruiswoordpuzzel en zoeken daarvoor informatie.

Webpaden

 

Webpaden zijn geschikt voor de bovenbouw en bestaat uit een werkblad en een internetpagina.

 

 



Spreekbeurt

 

Laat leerlingen een spreekbeurt voorbereiden over een beroemde schilder. Deze pagina's geven veel informatie:


Downloaden "10 vragen"

 

Het PDF bestand "10 vragen om aan je kind te stellen over zijn kunstwerk" kun je downloaden vanaf de Pagina Extra materialen (alleen voor leden van de mailinglist!)



Bezoek een museum

 

Een museumbezoek past natuurlijk prima in een thema over kunst.

Door het museumbezoek door de kinderen zelf voor te laten bereiden, voeg je betekenisvolle activiteiten toe aan je thema.

Ze kunnen allerlei zaken regelen:

  • Naar welk museum gaan we? Wat willen we zien?
  • Wat kost dat? Welk budget hebben we?
  • Hoe komen we in het museum? Openbaar vervoer, ouders,...?
  • Welke vragen willen we in het museum beantwoord krijgen?

 


Een museum in de klas

 

Een thema over kunst sluit je (natuurlijk) af met een eigen museum!

Daar kun je alle kunstwerken tentoonstellen. Maar door een eigen museum te maken, kun je ook heel veel betekenisvolle activiteiten een plaats geven. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen in je klas, kun je het museum vormgeven.

 

Aan de orde kunnen komen:

  • het inrichten van de tentoonstelling (wat hoort bij elkaar)
  • informatie over de kunstwerken (een folder, digitale informatie over de kunstenaar via QR code, een audio tour)
  • toegangsprijzen en - kaartjes
  • uitnodigingen voor de opening van het museum

Boeken via bol.com


Groepswerk

Elke leerling krijgt een kwart van een cirkel. Vier kwarten vormen samen weer een cirkel.

 

Bron: http://blog.tpet.co.uk/posts/christina/circles-new-class-art-display/

Kunstwerken in één kleur.

Elke leerling schildert zijn eigen zonnebloem. Deze komen samen in één schilderij.

 

Bron: http://youngschoolart.blogspot.nl/2014/10/1st-grade-sunflowers-in-progress.html



Elke leerling tekent op een stukje karton een figuur in beweging in de stijl van Haring. De uitgeknipte figuurtjes worden  kriskras door elkaar met potlood omgetrokken op het grote witte vel.

 

Bron: http://tekenenenzo.blogspot.nl/2011/06/in-de-stijl-van-keith-haring-groepswerk.html



Kunst leent zich uitstekend om het kritisch denken te stimuleren.

Deze vragen kun je al bij jonge kinderen gebruiken.

 

In het artikel op The art of Education worden tips gegeven om er een heel spel van te maken.

Downloaden Kunstdetectives

 

Het PDF bestand Kunstdetectives kun je downloaden vanaf de Pagina Extra materialen (alleen voor leden van de mailinglist!)



"

Hoe gedraag je je in een museum?

Het is goed om vooraf met kinderen te praten over hoe je je hoort te gedragen in een museum. Vaak kunnen ook jonge kinderen al goed vertellen wat wel en niet mag/ hoort.

Maak het voor jonge kinderen eventueel zichtbaar door een mindmap (met picto's).

Alleen kijken, nergens aankomen

Zachtjes praten

Luisteren naar de gids

Rustig lopen



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn Pinterestpagina kunst