21e eeuwse vaardigheden.

De informatie op de themapagina is gericht op  de 21e eeuwse vaardigheden. Op deze themapagina krijg je suggesties hoe je de 21e eeuwse vaardigheden in de klas praktisch in kunt zetten.

Wil je meer informatie over de 21e eeuwse vaardigheden? Kijk dan eens naar de artikelen "21e eeuwse vaardigheden... en dan?".

 

Heb je zelf aanvullingen op het thema, laat het weten via het contactformulier!

 

Klik op een vaardigheid en spring meteen naar dat onderdeel op deze pagina.



Thinglink: Mijn lichaam

 

Met Thinglink maak je interactieve praatplaten. Deze staat al op Thinglink en kun je meteen gebruiken.

Wil je meer weten over Thinglink? Hier vind je een stap voor stap handleiding.



Het menselijk lichaam uitgelegd door Tom

 

Waarom verbrand ik in de zon, wat gebeurt er in de buik van een zwangere moeder, waarom hebben we oogleden, hoe werken de hersenen, wat is het grootste orgaan in mijn lichaam?

 

Volledige versie€ 2,99

Hoe werkt je lichaam

 

Hoe Werkt Je Lichaam is een app waarmee je interactief al spelend met het menselijk lichaam kennis maakt. Leer en speel met de verschillende nieuwe spelletjes en maak plezier met het dansend skelet.

 

Gratis

Tinybop

 

Verken een werkend model van het lichaam. Elk onderdeel is geanimeerd en interactief: het hart klopt, ingewanden borrelen, longen ademen, de huid voelt en de ogen zien. 

 

€ 2,99



Praten over sexting

 

‘Sexting’ is het versturen van seksuele beelden via bijvoorbeeld WhatsApp. Voor jongeren kan het een manier zijn om een relatie spannend te houden, maar het kan misgaan als beelden worden doorgestuurd. Hoe praat je hier met je klas over?



Breng een bezoek aan Corpus

 

Maak een reis door de mens in dit museum.

Corpus in Oestgeest

Model van de longen

 

Laat de leerlingen informatie opzoeken over de ademhaling en deze informatie "vertalen" in een werkend model van de longen.

Voor jonge kinderen kun je beginnen met zo'n model en aan de hand daarvan de werking uitleggen.

 

Meer informatie vind je o.a. op deze sites:

 


Ditzelfde zou je ook kunnen doen voor de bloedcirculatie of de spijsvertering!




Informatie via bol.com


Body percussie

 

 

 



Denksleutels over het lichaam.

(Alleen beschikbaar voor leden van de mailinglist. Ben je nog geen lid, schrijf je snel in)


Hoe groot zijn je longen?

 

Laat de kinderen proefjes doen om dit soort vragen te kunnen beantwoorden. Geef ze materialen waarmee ze kunnen experimenteren. 

Denk aan materialen als een fles, slang, bak, ballonnen, plastic zakken, meetlint, ....

 

Meer informatie:

Hoe groot zijn je longen?

Wat zit er in je botten?

Je eigen lijf meten

 

 

 

 


Puzzelen

 

Zorg voor een model van het menselijk lichaam.

Haal alle organen eruit en laat de leerlingen de puzzel weer in elkaar zetten.

Het labelen van de onderdelen is ook een goede oefening!


Dokter Bibber

 

Speel dokter Bibber als opening van het thema of als keuzemoment.

 

Het spel online spelen



Massage

 

We masseren de handen en de onderarmen.

 

-    Ga tegenover elkaar zitten met een smalle tafel ertussen.

-    Laat je cliënt de handen op tafel leggen. (Leg er een handdoek onder)

Begin rechts

-    Wrijf de rechterhand en -onderarm aan de onder- én bovenzijde in met veel massageolie.

-    Leg de handpalm op de handdoek neer 

-    Wrijf rustig 8 keer vanaf de elleboog naar de handrug

 (om de beurt met je rechter en linkerhand)

-    Leg je twee handen dwars op de hand neer. Wrijf naar de elleboog toe  en glij via de zijkanten weer terug naar de hand. Herhaal dit nog een paar keer.

-    Begin weer bij de hand: Maak kleine rondjes met je duimen richting elleboog en ga weer via de zijkanten terug. 

-    Draai de hand om en masseer op dezelfde wijze de binnenkant van de onderarm en de palm van de hand.

 

Meer informatie over masseren.


Skelet

 

 

Laat kinderen samen een lichaam of skelet namaken.

Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met wc rollen, maar ook met papier en karton, of pasta soorten. 

Geef kinderen een rijke keuze aan materialen.



Mindmap

 

Maak samen met de leerlingen, of laat de leerlingen in groepjes een mindmap maken over het menselijk lichaam.

Je zou kunnen beginnen vanuit een skelet zoals hiernaast en elk onderdeel verder uitwerken.

 

Maar je kunt ook een "traditionele" mindmap maken waarbij jee leerlingen tekeningetjes laat maken (of een stickerboek als uitgangspunt neemt).


Filosoferen

 

Is er leven na de dood? Kunnen we daar iets over zeggen? Waarom geloven mensen in leven na de dood? En… wat is “leven na de dood” eigenlijk? 



"