21e eeuwse vaardigheden.

De informatie op de themapaginais gericht op  de 21e eeuwse vaardigheden. Op deze themapagina krijg je suggesties hoe je de 21e eeuwse vaardigheden in de klas praktisch in kunt zetten.

Wil je meer informatie over de 21e eeuwse vaardigheden? Kijk dan eens naar de artikelen "21e eeuwse vaardigheden... en dan?".

 

Heb je zelf aanvullingen op het thema, laat het weten via het contactformulier!

 

Klik op een vaardigheid en spring meteen naar dat onderdeel op deze pagina.


Het thema winter kun je op allerlei manieren vorm geven. Het kan gaan over:

  • Sneeuw en/of ijs, maar dan ben je echt afhankelijk van wat het weer doet en dat is moeilijk vooraf in te plannen. Dat zal bijna altijd een spontaan thema worden.
  • Vogels in de winter, waarbij je met de kinderen op zoek gaat naar hoe de vogels de winter doorkomen en hoe jullie hen daarbij kunnen helpen.
  • Hoe blijf je warm in de winter? Een echt onderzoeksthema waarbij je vooral in gaat op kleding en temperatuur. Dit thema kun je ook uitbreiden met de vraag: Hoe blijven dieren warm in de winter?
  • Leven op de Noordpool, waarbij je de sneeuw en ijs toch binnen haalt, maar vanaf een andere plek.
  • Dieren in de winter. Wat doen dieren om de winter door te komen? Welke dieren houden een winterslaap etc.

Dus veel mogelijke invalshoeken!

Aan jou (en je klas) de keuze welke invalshoek jullie uitwerken.

Op deze pagina geef ik bij de verschillende thema onderdelen suggesties.

 


Beebot kaarten Vogels in de winter

(Beschikbaar voor leden van de mailinglist Nog geen lid? Schrijf je snel in!)


Thinglink Dieren op de Noordpool

 

Een kant en klare interactieve afbeelding.

Wil je je eigen Thinglink maken? Hier vind je een handleiding.

 

Een mooie winterse app is de app Molletje in de winter. De plaatjes in de app vormen samen een verhaal. In de plaatjes ga je op zoek naar verschillende winterse voorwerpen!


Meester Sander heeft apps gemaakt met Tinytap.

Bekijk hier zijn pagina.

 




Vogel ontdekhoek

Richt een vogel ontdekhoek in en laat de kinderen onderzoeken welke vogels er in de buurt leven.

Natuurlijk met herkenninsgkaart, verrekijker en boeken over de vogels.

 

 

Bron herkenningskaart: Meneer Spoor


Onderzoek

Laat kinderen onderzoeksvragen bedenken over het thema. Eerst peil je de voorkennis: Wat weten ze al? Daarna bedenken de leerlingen wat ze nog willen weten over het onderwerp.

Met verschillende kleuren kun je op het prikbord de vragen zichtbaar maken. 1 kleur voor  wat ze al weten, 1 kleur voor de onderzoeksvragen, 1 kleur voor de antwoorden op de onderzoeksvragen.

 

Met jonge kinderen doe je dit tijdens een kring, oudere kinderen kunnen dit in groepjes doen. Als kinderen zelf kunnen schrijven/ typen kun je bijvoorbeeld ook Padlet hiervoor gebruiken. Padlet is een online prikbord.

Je vindt een handleiding hier.

 

Uiteraard gaan de kinderen de onderzoeksvragen ook echt onderzoeken!



Verteltafel

 

Maak (samen met de kinderen) een verteltafel. Neem hiervoor een prentenboek. Bedenk met de kinderen hoe je het verhaal na kunt spelen en wat je daarvoor nodig hebt.

 

Tips voor het maken van een verteltafel:

Boeken voor de verteltafel


Denksleutels

 

Ook bij het thema Winter kun je de denksleutels gebruiken.

Voor het thema Winter heb ik een set met Denksleutel vragen gemaakt. Je kunt ze downloaden op de pagina Extra materialen.

(Beschikbaar voor leden van de Mailinglist. Nog geen lid? Schrijf je hier in.)



Hoe overleven de vogels de winter?

 

Zeker als er sneeuw ligt en het vriest is het voor vogels lastig om aan eten en drinken te komen.

Wat hebben de vogels nodig om de winter te overleven? Kunnen wij ze helpen?

Laat de kinderen onderzoeken welke vogels er in de omgeving leven en wat die vogels eten.

Daarna kun je met de kinderen de goede voeding beschikbaar maken voor de vogels.

Laat de kinderen ook nadenken over hoe ze het eten aan gaan bieden. Op de grond, in een boom, een vogelhuisje,....? Wat is voor welke vogel het beste?

 

 


Vogelhuisjes maken

 

Wat is er leuker dan zelf vogelhuisjes maken? Ga met de kinderen (afhankelijk van de leeftijd) op zoek naar een bouwtekening, of laat ze zelf een vogelhuisje ontwerpen.

Natuurlijk ga je het vogelhuis ook echt maken. Echt hout, spijkers en een hamer, het kan zelfs in de kleutergroepen.

 

 

Vogelhuisje te moeilijk? Misschien zijn dit dan leuke alternatieven!



Opening van het thema

 

Ben je op zoek naar een leuke opening van het thema Winter?


Speelgoed voor de winter


IJskristallen

 

Laat de kinderen in kleine groepjes ijskristallen maken van kapla of ijsstokjes. Als je ze van ijsstokjes maakt, kun je ze vast laten lijmen, schilderen en ophangen in de klas. Wit of heel lichtblauw met glitters erop!

 

Natuurlijk ga je eerst ontdekken hoe ijskristallen eruit zien en hoe ze ontstaan!



Experimenten met sneeuw en ijs

 

Laat kinderen vooraf voorspellingen doen over het proefje. Klopt het wat ze dachten? Hoe komt dat? Waarom klopt het niet?


"