Thematisch werken: Hoe bereid ik een thema voor?

Vorige keer vertelde ik je dat ik een thema graag kies met mijn klas samen.
Dit keer wil ik je meer vertellen over hoe ik een thema dan ga voorbereiden.

Goed, je hebt een thema gekozen. Samen met je klas, of je hebt zelf gekozen. Want dat is natuurlijk ook prima!
Misschien moet je wel een thema gebruiken uit je methode. Ook dat is soms gewoon de situatie zoals die is.
Als je een beetje op mij lijkt, dan wordt zo’n thema uit de methode nooit exact zoals in de methode. Ik bedenk er altijd dingen bij, verander een les zodat ‘ie beter bij mij en mijn klas past, laat dingen weg die ik door een andere activiteit vervang die hetzelfde doel heeft.

Dat betekent dat je je thema goed moet voorbereiden!

Thematisch werken: Hoe bereid ik een thema voor?

Pinterest

En waar begin je dan? Natuurlijk op Pinterest!
Tenminste ik wel.

Pinterest is 1 van mijn favoriete tools. Op Pinterest verzamel je afbeeldingen, die doorlinken naar een internetpagina. Via de zoekpagina kun je zoeken met behulp van zoekwoorden. Elke afbeelding die je interessant vind, kun je opslaan: “pinnen”. De pins verzamel je op een bord rondom een onderwerp. Voor elk nieuw onderwerp maak je een nieuw bord.
Je kunt mensen of mensen volgen, zodat je op je startpagina hun nieuwe pins bij elkaar ziet.

Sinds nog niet zo heel lang kun je je bord ook nog onderverdelen in categorieën. En dat is echt handig bij het voorbereiden van een thema!

Heb je nog geen Pinterest? Dan is een waarschuwing op zijn plaats. Het is namelijk ontzettend verslavend!
Je zit zo uren te pinnen, zonder dat je er erg in hebt.

Dus…. je bent gewaarschuwd!

Thematisch werken: Hoe bereid ik een thema voor?

Aan de slag met een thema

Goed, aan de slag op Pinterest met een thema.
Ik begin altijd op de zoekpagina. In de zoekbalk typ ik het thema in. Ik typ bijvoorbeeld “op reis” (ja met de aanhalingstekens!) en ga kijken welke afbeeldingen ik tegen kom. De afbeeldingen die me op een idee brengen pin ik op mijn themabord “Op reis”.

Vaak heb ik een notitieblok bij de hand. Want… een afbeelding kan me inspireren tot een activiteit, maar die is niet altijd direct gerelateerd aan de afbeelding. Soms roept de afbeelding een associatie bij me op, die dan weer leidt tot een idee voor een activiteit.
Dan is het wel handig om dat op te schrijven, want je gedachten zijn rare dingen…. Een volgende keer zou die associatie zomaar niet op kunnen komen!

In dit stadium klik ik eigenlijk nooit door op een afbeelding. Deze eerste ronde is echt alleen verzamelen en brainstormen.

Zoektermen

Soms krijg je bij een bepaalde zoekterm een heleboel afbeeldingen. Soms krijg je heel weinig afbeeldingen, of zijn de afbeeldingen helemaal niet relevant voor jouw thema.
Uiteraard pas je dan je zoekterm aan. Vaak voeg ik er aan toe “Thema op reis” of Thema op reis kleuters”. Soms haal ik de aanhalingstekens weg, of zoek op een woord gerelateerd aan mijn thema, bijvoorbeeld Vakantie.

Op een bepaald moment heb je een aantal pins op je bord. Vaak weet je dan al of je nog een bepaald vakgebied mist. Door specifieker te gaan zoeken, kun je ook ideeën voor de activiteiten vinden.
Ik zoek dan bijvoorbeeld op telactiviteiten thema op reis. Of als ik nog iets zoek voor de 21 eeuwse activiteit Creatief denken: “Creative thinking summer”.
Want zoeken in het Engels brengt vaak hele andere ideeën en afbeeldingen boven water!
Daarbij moet je je natuurlijk wel realiseren dat je op deze manier op een idee wordt gebracht, maar het materiaal van de site niet altijd kunt gebruiken, omdat het dan in het Engels is.

Vind ik niet erg, maar jij misschien wel?
Soms vertaal ik iets wat ik vind in het Nederlands en maak er zo mijn eigen versie van. En vaak brengt het me alleen maar op een idee….. Ook kun je als je een idee op deze manier hebt gekregen heel specifiek zoeken op een soort gelijke activiteit in het Nederlands.

Om een materiaal in het Nederlands om te zetten, gebruik ik vaak Canvaeen online tool waarmee je afbeeldingen kunt maken.

Thematisch werken: Hoe bereid ik een thema voor?

Activiteiten uitwerken

En als je dan een heleboel pins hebt verzameld, ga ik die onderverdelen.
Per vakgebied of soort activiteit verdeel ik de activiteiten. Ik maak binnen het bord bijvoorbeeld een sectie Geletterdheid, een sectie Gecijferdheid, een sectie Spel, maar ook Digitale geletterdheid en de andere 21 eeuwse vaardigheden.

De pins van het bord verdeel ik over de secties. Zo krijg ik een goed overzicht over voor welke vakgebieden ik al ideeën heb en voor welke vakgebieden ik nog iets wil verzamelen.

Als ik dan tevreden ben en vind dat ik voldoende ideeën heb, ga ik een schema maken met welke activiteiten ik wanneer ga doen en welke materialen ik daarvoor nodig heb.

Niet alle ideeën die ik heb verzameld plan ik in. Ik hou altijd een aantal dingen achter de hand, zodat ik goed aan kan sluiten bij de ontwikkeling van het thema in de klas.
Uiteraard bereid ik de belangrijkste activiteiten wel helemaal voor en zorg ik dat alles daarvoor klaar ligt!

Thematisch werken: Hoe bereid ik een thema voor?

En hoe bereid jij een thema voor?

Zo, nu heb je gelezen hoe ik een thema voorbereid.
Doe jij dit op (ongeveer) dezelfde manier, of heb jij een hele andere aanpak?

Ik ben benieuwd hoe jij dat doet en of je daarbij online tools gebruikt. Vertel je het hieronder?

Thematisch werken: Hoe bereid ik een thema voor?

Inspiratierondreis

Misschien heb je er al iets over gelezen?

In de week van 14 t/m 18 mei geven Marita Teunisse van digitaalspeciaal.nl en ik, Miranda Wedekind van Miranda Wedekind Onderwijsbegeleiding, een aantal webinars.

We gaan je in deze webinars inspireren rondom het thema “Op reis”. We zullen dat doen ieder op onze eigen manier.

Inhoud van mijn webinar: Verrijk te thema met ICT

“Ik laat je zien hoe je het thema “Op reis” kunt verrijken door de inzet van verschillende ICT tools.
Ook laat ik je zien hoe de 21e eeuwse vaardigheden je thema nog meer inhoud kunnen geven.
Uiteraard passen mijn suggesties naast de manier waarop je normaal je thema vorm zou geven. Ik laat je in dit webinar zien hoe ICT een meerwaarde kan hebben in jouw klas.”

De webinars zijn gratis en voor niks te volgen. Als je je aanmeldt krijg je via de mail een link toegestuurd.
Op het tijdstip van het webinar, klik je op deze link en ben je vanaf je eigen computer, gewoon thuis bij het webinar.

Meld je aan!