Vandaag begint de codeweek!

2019-10-22T16:47:52+02:00oktober 4th, 2019|Codeweek, Computational thinking, Digitale geletterdheid|

Van 5 t/m 20 oktober is het Europese Codeweek.

En dat betekent dat coderen in de picture staat. In heel Europa.
Natuurlijk besteed ook ik op mijn site daar graag aandacht aan.
De komende weken (t/m 20 oktober) zul je dus regelmatig een berichtje voorbij zien komen over coderen/ programmeren en computational thinking.

Computational thinking

Computational thinking is één van de 4 vaardigheden die vallen onder digitale geletterdheid.
(De andere vaardigheden zijn ICT-basisvaardigheden, Informatievaardigheden en Mediawijsheid).

Coderen en programmeren valt onder Computational thinking.
En ja dat is een lastig woord en vaak ook lastig om uit te leggen wat het nu precies is.

Don Zuiderman geeft deze uitleg:

Computationeel denken (of robot-denken) is een manier om problemen op te lossen. Dit kan een eenvoudig probleem zijn, zoals hoe kan ik een peer eten? Of een ingewikkeld probleem, zoals hoe kan ik een wereldreis maken?

Door computationeel denken kun je de oplossing zo vertellen dat een computer (of een mens) het begrijpt. Dus in kleine logische stapjes.

Computationeel denken bevat vaak de volgende onderdelen (let op, dit is geen stappenplan!):
  • Goed nadenken over alle informatie.
  • Informatie in logische stukjes verdelen.
  • Een schema of tekening van de informatie maken.
  • Informatie versimpelen.
  • Mogelijke oplossingen bedenken en uitproberen.
  • Oplossingen automatiseren door algoritmisch te denken (een stroomschema maken).
  • De oplossing algemeen maken en toepassen op soortgelijke problemen.

Met deze omschrijving wordt het al wat duidelijker.

In de serie “Computational thinking in de kleuterklas” maak ik het nog concreter.
Lees de artikelen via de linkjes hieronder.

Wat is compuational thinking?- deel 1
Wat is computational thinking? – deel 2

Aan de slag in de klas!

In de klas wil je natuurlijk vooral praktisch aan de slag tijdens deze Codeweek.
Daarom verzamelde ik een aantal activiteiten van mijn eigen site en van andere sites waarmee je aan de slag kunt.
Je vind ze hieronder!

In de loop van de Codeweek zullen er nog nieuwe tips online komen, dus kom regelmatig even terug om de tips te bekijken.

Levend programmeren

Ook als je geen tablets, computers in de klas hebt, kun je aan de gang gaan met programmeren.
je kunt bijvoorbeeld beginnen met levend programmeren.

Levend programmeren is een vorm van programmeren waarbij jij zelf (of bijvoorbeeld een autootje of legopoppetje) de robot is.
Op die manier maken kinderen laagdrempelig kennis met programmeren.

Tips van andere sites

Coderen met de kralenplank
Digidoener: Robotles
Digidoener: Levend programmeren

Beebot

Met de Beebot werk je aan Computational thinking. De kinderen leren de eerste stappen op weg naar programmeren.
De combinatie met andere activiteiten maakt dat je de Beebot regelmatig in kunt zetten.

Zorg wel dat je de kinderen steeds blijft uitdagen ook op het gebied van het programmeren zelf.
Maak de opdrachten steeds moeilijker, als kinderen dat aan kunnen.
Dat kan bijvoorbeeld door:

  • de reeks langer te maken
  • moeilijkheden in te bouwen (je mag niet naar rechts draaien)