WeDo 2.0

LEGO

Wie is er niet groot geworden met LEGO?
Ieder kind is er wel mee bekend en zodra de gekleurde steentjes worden ontdekt, komt er bijna automatisch een behoefte om te gaan bouwen.
Bijna ieder kind heeft wel een set LEGO thuis liggen of op de opvang of bij hun grootouders of…

LEGO heeft ook een geweldige lijn gemaakt voor het onderwijs, de LEGO Education lijn.
Deze speelt in op de populariteit van LEGO i.c.m. de digitale vaardigheden.
Hoe leuk, en slim, is dat?

WeDo 2.0

In de groep werken wij, zoals wellicht bekend, veel met verschillende robots en materialen, waaronder de WeDo 2.0.

De WeDo 2.0 is een legoset waarmee kinderen worden aangemoedigd hun kennis te verbreden op het gebied van creativiteit, onderzoek doen, ontwerpen, innovatieve ontwerpen te maken en deze te delen met klasgenoten en andere leerlingen in de school.

De basisset wordt geleverd in een plastic opslagdoos. In deze doos zit een sorteer vak met labelstickers om alle materialen gesorteerd te bewaren. Dit helpt de kinderen om het ook weer netjes op de ruimen.

WeDo 2.0

De basis

Het begint met het bouwen van een eenvoudige robot, genaamd Milo, om kennis te maken met de onderdelen van de set.
Het bouwen gebeurt d.m.v. de bijbehorende app, (deze is voor IOS, Android en PC beschikbaar).
Net als met “normaal” lego word je stap voor stap door het bouwproces geleid.

Fijn is dat er ook instructiefilmpjes bijzitten hoe ze het apparaat kunnen verbinden met Bluetooth.
Zo zijn ze niet leerkracht afhankelijk.

WeDo 2.0
WeDo 2.0

Als de kinderen het bouwen van de robot voltooid hebben, kunnen zij hem eenvoudig programmeren door het verslepen van programmeerblokken. Dit is ook uitgelegd in een duidelijk instructiefilmpje.

De WeDo 2.0 is zelfstandig goed te gebruiken door de leerlingen. Ze maken op een speelse wijze kennis met het programmeren van computers.

Uitdaging

Er is ook goed nagedacht over uitdaging.
Als de basis gelegd is kunnen de kinderen een moeilijkere uitdaging aangaan. Bijvoorbeeld het maken van een aardbevingsmachine of het in elkaar zetten van een raceauto.
Voor ieder wat wils.

In de app zitten ook verschillende leuke projecten.
De kinderen worden hiermee geprikkeld om hun ontwerp te veranderen en te verbeteren door middel van een soort quests. Deze variëren in moeilijkheidsgraad zodat er altijd een uitdaging is op elk niveau. Zo wordt het kind bijvoorbeeld uitgedaagd om een kikker te bouwen en hier aanpassingen voor te doen die passend zijn bij zijn omgeving.

De WeDo 2.0 is zeer goed in te zetten bij verschillende thema’s die aan bod komen op school.

WeDo 2.0
WeDo 2.0

Lego en het EK2020

Eindelijk is het zover. Nederland doet weer eens mee met een EK.
Het EK2020 in 2021.

Reden genoeg om dit als thema te doen in de groep.

Ik houd niet perse van voetbal, maar als Nederland speelt, word ik bloed fanatiek en gaat mijn Neerlands trots voorop!

Hoe leuk, en vooral belangrijk, is het om digitale vaardigheden te integreren in het thema dat leeft, in de dagelijkse gang van zaken. De WeDo 2.0 leent zich hier heel goed voor.
De kinderen werken regelmatig met de WeDo 2.0 en ik gaf ze een moeilijke uitdaging: “Laat Milo voetballen”.

Nadat een aantal kinderen de WeDo 2.0 in elkaar hadden gezet, hebben ze een voetbalveld getekend op de vloer.
Het leuke idee kwam om er ook een goal bij te maken. Deze moest van papier vonden ze.
Gelijk kwam er ook verhoudingen en meten om de hoek kijken.
Want hoe groot (of klein) moet dit dan worden. Geweldig!

Maar ook kwam er woordenschat aan te pas. Juf, hij maakt even een portret van een goal. Dit noem je een schets 🙂

Het goal was af, het veld getekend en Milo gebouwd.
Letten jullie ook even op het rugnummer!

De “wedstrijd” kon beginnen.
Hoe programmeer je nu Milo zodat hij bij de bal komt en daarna bij het goal.

Het was leuk om te doen.
Ze begonnen vanuit de middenstip. Later zochten ze ook andere posities in het veld om bij het goal te komen.

WeDo 2.0
WeDo 2.0

Dash

Leuk was het om te zien dat de kinderen het verder doortrokken.
Ze wilde toch wel heel graag “echt” voetballen. Zo werd er ook een wedstrijd gehouden met de Dash robots.
Het zorgde voor veel vermaak en mooie leermomenten.

Maar over de Dash hebben we het een andere keer wel …

WeDo 2.0
Volg Naomi op Instagram!