Themapagina Winter

Super leuk dat je aan de slag gaat met het thema winter!
Is het buiten al lekker koud, of ligt er sneeuw? Dan is dit een ideaal thema.
Op deze themapagina vind je inspiratie om de 21e eeuwse vaardigheden in te zetten bij het thema winter. De activiteiten zijn geschikt voor leerkrachten van het jonge kind (groep 1 t/m 4).
Uiteraard zijn dit slechts een paar suggesties; je kunt nog veel meer 21 eeuwse activiteiten een plaats geven in je thema.
Deze pagina is dan ook vooral bedoeld als eerste inspiratiebron, zodat je een idee krijgt wat mogelijk is.
Als je enthousiast bent, ga ik graag met jou (en je collega’s) aan de gang om een thema helemaal vorm te geven vanuit de 21 eeuwse vaardigheden. Daarbij vergeten we uiteraard ook niet de “gewone” doelen als ontluikende en beginnende geletterdheid en gecijferdheid.
Kom, dan ga ik je nu een paar mogelijkheden laten zien met het thema winter!
Hieronder vind je steeds een 21 eeuwse vaardigheid. Door te klikken op het + voor de vaardigheid, kun je meer lezen over wat deze vaardigheid inhoud.

Het thema winter kun je op allerlei manieren vorm geven. Het kan gaan over:
- Sneeuw en/of ijs, maar dan ben je echt afhankelijk van wat het weer doet en dat is moeilijk vooraf in te plannen. Dat zal bijna altijd een spontaan thema worden.
- Vogels in de winter, waarbij je met de kinderen op zoek gaat naar hoe de vogels de winter doorkomen en hoe jullie hen daarbij kunnen helpen.
- Hoe blijf je warm in de winter? Een echt onderzoeksthema waarbij je vooral in gaat op kleding en temperatuur. Dit thema kun je ook uitbreiden met de vraag: Hoe blijven dieren warm in de winter?
- Leven op de Noordpool, waarbij je de sneeuw en ijs toch binnen haalt, maar vanaf een andere plek.
- Dieren in de winter. Wat doen dieren om de winter door te komen? Welke dieren houden een winterslaap etc.
Dus veel mogelijke invalshoeken!
Aan jou (en je klas) de keuze welke invalshoek jullie uitwerken.Op deze pagina geef ik bij de verschillende thema onderdelen suggesties.

Thinglink Dieren op de Noordpool
Een kant en klare interactieve afbeelding.
Wil je je eigen Thinglink maken? Hier vind je een handleiding.

Meester Sander heeft apps gemaakt met Tinytap.

Vogel ontdekhoek
Richt een vogel ontdekhoek in en laat de kinderen onderzoeken welke vogels er in de buurt leven.
Natuurlijk met herkenningskaart, verrekijker en boeken over de vogels.
Bron herkenningskaart: Meneer Spoor

Vogels tellen!
Het is echt winter nu en wat past er echt heel goed bij dit thema?
Vogels tellen.
Op 25 januari (2019) is de Nationale Tuinvogeltelling.
Doen jullie ook mee?
Hoe?
Tel vóór of op vrijdag 25 januari 2019 een half uur de vogels op het schoolplein of de omgeving.
Vliegen de vogels alleen maar over? Die tellen niet mee.
Vanaf vrijdag 25 januari 2019 kunnen alle scholen en groepen hun tellingen doorgeven via de website.
Leuke tip om tuinvogels te tellen met de kleintjes!
Met jongere kinderen kunt u in estafette-vorm tellen. Verdeel de groep in meerdere kleine groepjes en laat ieder groepje bijvoorbeeld 5 minuten tellen. Zo blijft het leuk voor de kleintjes. Met het handige telformulier kunnen ook zij uit de voeten.
Nog een praktische tip: tel waarnemingen van meerdere groepjes niet bij elkaar op, maar geef het maximale aantal vogels door dat ze per soort zagen. Dus: ziet één groepje 3 koolmezen? En het volgende groepje 2 koolmezen? Dan geeft u door: 3 koolmezen. Overvliegende vogels tellen niet mee.

Onderzoek
Laat kinderen onderzoeksvragen bedenken over het thema. Eerst peil je de voorkennis: Wat weten ze al? Daarna bedenken de leerlingen wat ze nog willen weten over het onderwerp.
Met verschillende kleuren kun je op het prikbord de vragen zichtbaar maken. 1 kleur voor wat ze al weten, 1 kleur voor de onderzoeksvragen, 1 kleur voor de antwoorden op de onderzoeksvragen.
Met jonge kinderen doe je dit tijdens een kring, oudere kinderen kunnen dit in groepjes doen. Als kinderen zelf kunnen schrijven/ typen kun je bijvoorbeeld ook Padlet hiervoor gebruiken. Padlet is een online prikbord.
Je vindt een handleiding hier.
Uiteraard gaan de kinderen de onderzoeksvragen ook echt onderzoeken!

Beebot kaarten Vogels in de winter
(Beschikbaar voor leden van de mailinglist Nog geen lid?
Schrijf je snel in!)

Verteltafel
Maak (samen met de kinderen) een verteltafel. Neem hiervoor een prentenboek. Bedenk met de kinderen hoe je het verhaal na kunt spelen en wat je daarvoor nodig hebt.
Tips voor het maken van een verteltafel:
Boeken voor een verteltafel

Voor het thema Winter heb ik een set met Denksleutel vragen gemaakt.
Je kunt ze downloaden op de pagina Extra materialen Denksleutels.
(Beschikbaar voor leden van de Mailinglist. Nog geen lid?
Schrijf je hier in.)

Denksleutels
Ook bij het thema Winter kun je de denksleutels gebruiken.

Hoe overleven de vogels de winter?
Zeker als er sneeuw ligt en het vriest is het voor vogels lastig om aan eten en drinken te komen.
Wat hebben de vogels nodig om de winter te overleven? Kunnen wij ze helpen?
Laat de kinderen onderzoeken welke vogels er in de omgeving leven en wat die vogels eten.
Daarna kun je met de kinderen de goede voeding beschikbaar maken voor de vogels.
Laat de kinderen ook nadenken over hoe ze het eten aan gaan bieden. Op de grond, in een boom, een vogelhuisje,….?
Wat is voor welke vogel het beste?

Vogelhuisjes maken
Wat is er leuker dan zelf vogelhuisjes maken? Ga met de kinderen (afhankelijk van de leeftijd) op zoek naar een bouwtekening, of laat ze zelf een vogelhuisje ontwerpen.
Natuurlijk ga je het vogelhuis ook echt maken. Echt hout, spijkers en een hamer, het kan zelfs in de kleutergroepen.
Is een vogelhuisje te moeilijk? Misschien zijn dit dan leuke alternatieven!

Opening van het thema
Ben je op zoek naar een leuke opening van het thema Winter?
Speelgoed voor de winter
IJskristallen
Laat de kinderen in kleine groepjes ijskristallen maken van kapla of ijsstokjes. Als je ze van ijsstokjes maakt, kun je ze vast laten lijmen, schilderen en ophangen in de klas. Wit of heel lichtblauw met glitters erop!
Natuurlijk ga je eerst ontdekken hoe ijskristallen eruit zien en hoe ze ontstaan!