Themapagina Winter

Super leuk dat je aan de slag gaat met het thema winter!
Is het buiten al lekker koud, of ligt er sneeuw? Dan is dit een ideaal thema.
Op deze themapagina vind je inspiratie om de 21e eeuwse vaardigheden in te zetten bij het thema winter. De activiteiten zijn geschikt voor leerkrachten van het jonge kind (groep 1 t/m 4).

Uiteraard zijn dit slechts een paar suggesties; je kunt nog veel meer 21 eeuwse activiteiten een plaats geven in je thema.
Deze pagina is dan ook vooral bedoeld als eerste inspiratiebron, zodat je een idee krijgt wat mogelijk is.
Als je enthousiast bent, ga ik graag met jou (en je collega’s) aan de gang om een thema helemaal vorm te geven vanuit de 21 eeuwse vaardigheden. Daarbij vergeten we uiteraard ook niet de “gewone” doelen als ontluikende en beginnende geletterdheid en gecijferdheid.

Ja ik wil samen een thema uitwerken!

Kom, dan ga ik je nu een paar mogelijkheden laten zien met het thema <naam thema>!
Hieronder vind je steeds een 21 eeuwse vaardigheid. Door te klikken op het + voor de vaardigheid, kun je meer lezen over wat deze vaardigheid inhoud.

Het thema winter kun je op allerlei manieren vorm geven. Het kan gaan over:

  • Sneeuw en/of ijs, maar dan ben je echt afhankelijk van wat het weer doet en dat is moeilijk vooraf in te plannen. Dat zal bijna altijd een spontaan thema worden.
  • Vogels in de winter, waarbij je met de kinderen op zoek gaat naar hoe de vogels de winter doorkomen en hoe jullie hen daarbij kunnen helpen.
  • Hoe blijf je warm in de winter? Een echt onderzoeksthema waarbij je vooral in gaat op kleding en temperatuur. Dit thema kun je ook uitbreiden met de vraag: Hoe blijven dieren warm in de winter?
  • Leven op de Noordpool, waarbij je de sneeuw en ijs toch binnen haalt, maar vanaf een andere plek.
  • Dieren in de winter. Wat doen dieren om de winter door te komen? Welke dieren houden een winterslaap etc.

Dus veel mogelijke invalshoeken!

Aan jou (en je klas) de keuze welke invalshoek jullie uitwerken.Op deze pagina geef ik bij de verschillende thema onderdelen suggesties.

Het effectief, efficiënt en verantwoord gebruiken van ICT.  Hieronder vallen de vaardigheden Computational thinking, ICT basisvaardigheden, Informatievaardigheden en Mediawijsheid.

  • Het kennen van basisbegrippen en functies van computers en computernetwerken (‘knoppenkennis’);
  • Het kunnen benoemen, aansluiten en bedienen van hardware;
  • Het kunnen omgaan met standaard kantoortoepassingen (tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware)
  • Het kunnen omgaan met softwareprogramma’s op mobiele apparaten;
  • Het kunnen werken met internet (browsers, e-mail);
  • Op de hoogte zijn van en kunnen omgaan met beveiligings- en privacyaspecten;

Thinglink Dieren op de Noordpool

Een kant en klare interactieve afbeelding.

Wil je je eigen Thinglink maken? Hier vind je een handleiding.

Een mooie winterse app is de app Molletje in de winter.
De plaatjes in de app vormen samen een verhaal.
In de plaatjes ga je op zoek naar verschillende winterse voorwerpen!

Meester Sander heeft apps gemaakt met Tinytap.

Naar meester Sander

Het kunnen signaleren en analyseren van een informatiebehoefte en op basis hiervan het kunnen zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken van relevante informatie.

  • Definiëren van het probleem;
  • Zoeken naar bronnen en informatie;
  • Selecteren van bronnen en informatie;
  • Verwerken van informatie; 
  • Presenteren van informatie

Vogel ontdekhoek

Richt een vogel ontdekhoek in en laat de kinderen onderzoeken welke vogels er in de buurt leven.
Natuurlijk met herkenningskaart, verrekijker en boeken over de vogels.

Bron herkenningskaart: Meneer Spoor

Vogels tellen!
Het is echt winter nu en wat past er echt heel goed bij dit thema?
Vogels tellen.

Op 25 januari (2019) is de Nationale Tuinvogeltelling.
Doen jullie ook mee?

Hoe?

Tel vóór of op vrijdag 25 januari 2019 een half uur de vogels op het schoolplein of de omgeving.
Vliegen de vogels alleen maar over? Die tellen niet mee.
Vanaf vrijdag 25 januari 2019 kunnen alle scholen en groepen hun tellingen doorgeven via de website.

Leuke tip om tuinvogels te tellen met de kleintjes!

Met jongere kinderen kunt u in estafette-vorm tellen. Verdeel de groep in meerdere kleine groepjes en laat ieder groepje bijvoorbeeld 5 minuten tellen. Zo blijft het leuk voor de kleintjes. Met het