Woeste Willem- Creatief denken

De actie Geef een prentenboek cadeau is weer actief!
Een deze keer kun je het boek Woeste Willem kopen voor slechts €2,50.
Leuk voor in de klas, maar ook zeker leuk om weg te geven.

Want Woeste Willem is gewoon een gaaf, stoer boek, dat veel ruimte geeft om met het verhaal aan de slag te gaan.
Leuk als laatste thema voor de zomervakantie.

Creatief denken

In het boek zitten een aantal elementen waarmee je het creatief denken kunt bevorderen.

In het boek vertelt Woeste Willem aan de hand van voorwerpen uit zijn grote zeeroverskist over de avonturen die hij beleeft heeft als zeerover.
Daar zitten bijzonder dingen in: de tand van een vliegende zwaardtandhaai, het huisje van een piepklein zeemeerminnetje, de schoen van een waterman….

Deze dingen nodigen uit om kinderen creatief te laten denken.
Want…. hoe ziet een vliegende zwaardtandhaai eruit? Hoe zou het huisje van dat piepkleine zeemeerminnetje er van binnen uit zien? En… waar woont dat zeemeerminnetje nu danm , als Woeste Willem haar huisje heeft?
Hoe ziet een waterman eruit? Kunnen we een nieuwe schoen ontwerpen voor de waterman?

Genoeg aanknopingspunten om creatief te denken.

Leuk om zo’n voorwerp uit de zeeroverskist ook echt in de klas te hebben. Dat maakt dat je een leuk aansprekend startpunt hebt.
En uiteraard hoef je je niet te beperken tot de voorwerpen die in het boek genoemd worden.
Je kunt zelf voorwerpen toevoegen en een nieuw avontuur bedenken. Dat is trouwens ook een leuke uitdaging voor de klas!

Woeste Willem- Creatief denken

Begeleiden

Als je klas al gewend is om creatief te denken, dan is er waarschijnlijk weinig nodig om ze los te laten gaan. Als jij één van de vragen hierboven stelt, zullen ze met elkaar ‘out of the box’ gaan denken.

Is je klas nog niet zo gewend om creatief te denken, dan vraagt het wat meer begeleiding. Het vraagt vooral van jou een open houding. Een houding waarin je laat zien dat alles kan en alles mag, dat niets gek is.
Verwacht een eerste keer niet teveel, maar wees ook niet teleurgesteld. Creatief denken vraagt om iets anders dan we vaak in de klas vragen. Er is nu geen goed antwoord. En daar moeten kinderen (en wellicht jij als leerkracht ook) aan wennen.
Hou vol, blijf steeds het creatief denken oefenen en je zult zien dat het steeds makkelijker wordt.

Wat kun jij als leerkracht doen?

  • Moedig een vragende houding aan en straal nieuwsgierigheid uit.
  • Stel grote vragen, denk en speculeer hardop.
  • Geef ruimte voor spel, experiment, risico’s, falen en doorzetten.
  • Sta open voor avontuur en nieuwe ideeën van jezelf en anderen.

Brainstormen en uitwerken

Creatief denken werkt vooral heel erg goed als je dit in groepjes doet. Samen kom je op andere ideeën dan dat je alleen aan de slag gaat.
Begin met z’n allen en verken de vraag.
Als je denkt dat iedereen lekker ‘out of the box’ denkt, verdeel je de klas in groepjes.
Elk groepje gaat op zijn eigen manier aan de slag met de vraag.

Ze bedenken een antwoord/ oplossing.

Heeft elk groepje een ‘antwoord/ oplossing’ heeft bedacht, wissel je deze uit.
De groepjes kunnen nu vragen aan elkaar stellen, waardoor het idee vaak beter uitgewerkt wordt.
Daarna gaat elke groep hun idee uitwerken. En ook dit kan op allerlei manieren: tekenen, schilderen, bouwen, knutselen…..

Zorg dat er veel verschillende materialen aanwezig zijn, zodat ieder groepje zijn idee uit kan werken.
Zorg voor materialen die open zijn, zodat ze op verschillende manieren gebruikt kunnen worden.

Laat op een bepaald moment alle werkstukken aan elkaar zien. Het groepje kan kort vertellen wat ze gedaan hebben.
Ook nu mogen er weer vragen gesteld worden en wellicht ook suggesties gedaan.
Daarna kan het ontwerp af gemaakt worden.

Gaaf om te zien welke oplossingen/ ideeën/ ontwerpen de kinderen gemaakt hebben.

Aan de slag!

Ga jij met je klas ook aan de slag met creatief denken naar aanleiding van het boek Woeste Willem?
Dan ben ik erg benieuwd welke vraag jij hebt gesteld, hoe het proces is verlopen en welke resultaten er zijn ontstaan.
En nee resultaten zijn niet het belangrijkste, maar wel leuk!

Dus… deel je het met me?