Themapagina Kunst

Super leuk dat je aan de slag gaat met het thema Kunst!
Op deze themapagina vind je inspiratie om de 21e eeuwse vaardigheden in te zetten bij het thema Kunst. De activiteiten zijn voor een groot deel vooral geschikt voor leerkrachten van het jonge kind (groep 1 t/m 4).
Uiteraard zijn dit slechts een paar suggesties; je kunt nog veel meer 21 eeuwse activiteiten een plaats geven in je thema.
Deze pagina is dan ook vooral bedoeld als eerste inspiratiebron, zodat je een idee krijgt wat mogelijk is.
Als je enthousiast bent, ga ik graag met jou (en je collega’s) aan de gang om een thema helemaal vorm te geven vanuit de 21 eeuwse vaardigheden. Daarbij vergeten we uiteraard ook niet de “gewone” doelen als ontluikende en beginnende geletterdheid en gecijferdheid.

Peter en de wolf is een educatieve en interactieve tabletapplicatie met een voorleesfunctie. Alle personages in het verhaal worden door muziekinstrumenten vertolkt. Het muziekverhaal is in 1936 gecomponeerd door Sergei Prokofjev met als doel kinderen iets over klassieke muziek bij te brengen. Met deze app wordt een nieuw stap gezet in het overbrengen van dit prachtige muzieksprookje.
Met lesbrieven en een digibordversie.

Online een museum bezoeken
Sommige musea kun je ook online bezoeken. Een mooie kans als een echt bezoek niet lukt!

Canon pad
Met een Canon-pad werk je meteen aan het vak Geschiedenis. Leerlingen maken een kruiswoordpuzzel en zoeken daarvoor informatie.

Webpaden
Webpaden zijn geschikt voor de bovenbouw en bestaan uit een werkblad en een internetpagina.

Beebotkaarten
Met jonge kinderen zijn kleuren vaak een uitdaging. Met de Beebot kun je de kleuren op een leuke manier oefenen. Ook het mengen van kleuren kun je op deze manier oefenen.
De kaarten kun je downloaden via de pagina Extra materialen Beebot. Ben je nog geen lid, registreer je dan gratis via de pagina Downloads.

Creatieve Code
‘De Creatieve Code’ is een leerlijn creatief programmeren die leerlingen en docenten bewust maakt van de code waaruit onze digitale wereld is opgebouwd. Samen met kunstenaars worden programmeertalen ontdekt en toegepast, met kunstwerken als eindresultaat. Kinderen leren de basisbeginselen van het programmeren en ervaren dat code een middel is om zelf iets met je computer te maken.

Spreekbeurt
Laat leerlingen een spreekbeurt voorbereiden over een beroemde schilder. Deze pagina’s geven veel informatie:

Download “10 vragen”
Het PDF bestand “10 vragen om aan je kind te stellen over zijn kunstwerk” kun je downloaden vanaf de Pagina Extra materialen 21e eeuws leren (alleen voor leden van de mailinglist!)

Bereid een bezoek aan een museum voor
Een museumbezoek past natuurlijk prima in een thema over kunst.
Door het museumbezoek door de kinderen zelf voor te laten bereiden, voeg je betekenisvolle activiteiten toe aan je thema.
Ze kunnen allerlei zaken regelen:
- Naar welk museum gaan we? Wat willen we zien?
- Wat kost dat? Welk budget hebben we?
- Hoe komen we in het museum? Openbaar vervoer, ouders,…?
- Welke vragen willen we in het museum beantwoord krijgen?

Kunstdetectives
Kunst leent zich uitstekend om het kritisch denken te stimuleren.
Deze vragen kun je al bij jonge kinderen gebruiken.
In het artikel op The art of Education worden tips gegeven om er een heel spel van te maken.
Ik vertaalde de vragen en maakte er een PDF van.
Je kunt het bestand downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.
Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Een museum in de klas
Een thema over kunst sluit je (natuurlijk) af met een eigen museum!
Daar kun je alle kunstwerken tentoonstellen. Maar door een eigen museum te maken, kun je ook heel veel betekenisvolle activiteiten een plaats geven. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen in je klas, kun je het museum vormgeven.
Aan de orde kunnen komen:
- het inrichten van de tentoonstelling (wat hoort bij elkaar)
- informatie over de kunstwerken (een folder, digitale informatie over de kunstenaar via QR code, een audio tour)
- toegangsprijzen en – kaartjes
- uitnodigingen voor de opening van het museum
Boeken via bol.com
Maak samen een groepswerk



Elke leerling krijgt een kwart van een cirkel. Vier kwarten vormen samen weer een cirkel.
bron: http://blog.tpet.co.uk/posts/christina/circles-new-class-art-display/
Kunstwerken in één kleur.
Lekker scheuren uit b.v. tijdschriften.
Elke leerling schildert zijn eigen zonnebloem. Deze komen samen in één schilderij.
Bron: http://youngschoolart.blogspot.nl/2014/10/1st-grade-sunflowers-in-progress.html



Kunst op stukken karton.
Bron: http://coolstuffartgallery.blogspot.nl/2010/12/eames-house-of-cards-mid-century.html
Elke leerling tekent op een stukje karton een figuur in beweging in de stijl van Haring. De uitgeknipte figuurtjes worden kriskras door elkaar met potlood omgetrokken op het grote witte vel.
Bron: http://tekenenenzo.blogspot.nl/2011/06/in-de-stijl-van-keith-haring-groepswerk.html
Rainbow inches.
Bron: http://indulgy.com/post/FsprZXTx02/rainbow-inchies-great-collaborative-art-project
Hoe gedraag je je in een museum?
Het is goed om vooraf met kinderen te praten over hoe je je hoort te gedragen in een museum.
Vaak kunnen ook jonge kinderen al goed vertellen wat wel en niet mag/ hoort.
Maak het voor jonge kinderen eventueel zichtbaar door een mindmap (met picto’s).
Bron: https://prezi.com/psfijjtgt6cd/museum-bezoek-les-2/
#Noordbrabants museum.