We gaan levend programmeren.

Een leuke manier om met jouw kleuters aan de slag te gaan met digitale geletterdheid.

Levend programmeren valt onder het onderdeel computational thinking.
Je hebt er slechts een paar dingen voor nodig: een paar hoepels, kaarten om in de hoepels te leggen.
En ik heb gekozen voor getal beelden in de vorm van een dobbelsteen.
En dan is het natuurlijk handig en leuk om er een gezellig spel van te maken om een paar dobbelstenen erbij te hebben.

Nou, de hoepels leggen we neer en de levende robot wordt door de andere kinderen geprogrammeerd om een route langs de kaarten te lopen.
Dat doen ze met behulp van de actiekaarten.

Hoe werkt het?

Eén van de kinderen is de robot en wordt door de andere kinderen ‘geprogrammeerd’ om naar een bepaalde plek te gaan.

Leg een parcours neer met de hoepels. Dit kun je zo groot of klein maken als jouw kinderen aan kunnen.

De kinderen kiezen met elkaar de hoepel waar de robot naar toe moet lopen.
Er mogen alleen de commando’s “stap vooruit’, ‘draai naar links’, ‘draai naar rechts’, ‘stap achteruit’ gegeven geworden.

In plaats van mondelinge commando’s kun je ook werken met kaartjes met pijlen.
Dit geeft ook meteen visuele ondersteuning. Leg de kaartjes op de grond in de goede volgorde en laat 1 van de kinderen de commando’s aan de robot ‘voorlezen’.

Uiteraard kun je ook als professional de commando’s geven.

Levend programmeren met kleuters

De kaarten met pijlen kun je gratis downloaden bij de Extra materialen Beebot.

  • Eenvoudig: Maak een rij met 4 hoepels in verschillende kleuren en laat de kinderen de kleur hoepel kiezen waar de robot naar toe moet. Er hoeft nu alleen het commando ‘stap vooruit’ gegeven te worden.
  • Iets moeilijker: Maak de rij met hoepels langer.
  • Moeilijker: Voeg een 2e rij met hoepels toe, waardoor de commando’s ‘draai naar links’ en ‘draai naar rechts’ toegevoegd kunnen worden.
  • Moeilijk: Maak een veld met hoepels bijvoorbeeld 3×3 of 4×4 hoepels en laat de robot naar 2 bestemmingen programmeren.

Je kunt er ook voor kiezen om in de hoepels kaarten neer te leggen met bijvoorbeeld woorden uit het thema waarover je werkt.
De kinderen kiezen dan naar welk woord ze de robot gaan programmeren.
Andere mogelijkheden zijn om concrete voorwerpen in de hoepels leggen of platen uit een prentenboek dat in de goede vorgorde naverteld moet worden, foto’s van een uitstapje. Er zijn veel mogelijkheden!

Bij de Extra materialen Beebot vind je veel verschillende kaarten die je ook kunt gebruiken voor het levend programmeren.
Ook kun je er de kaarten met pijlen downloaden.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Met deze activiteit werk je dus aan rekenen, het synchroon en resultatief tellen, maar ook aan computational thinking.

De kinderen werken aan algoritmes en ze leren hoe ze een reeks instructies kunnen opvolgen en hoe ze samen een serie instructies kunnen formuleren.

En ga jij nu ook aan de slag met levend programmeren in jouw kleuterklas?
Super leuk toch?

En ik ben wel heel benieuwd naar jouw ervaring met levend programmeren. Deel je ze met me?